Schriftoverdenkingen. Deel 1 (Verzamelde werken afdeling II)
(1956)–K. Schilder– Auteursrechtelijk beschermdActieve permissie.Ga naar voetnoot1)En Jezus zeide:......laat hen; en......heelde hem. Terugziende op den lijdensnacht, vinden wij de wet van de actieve permissie. Permissie - dat betekent: toelating. Onder dat beeld is de verhouding te kenschetsen, waarin God staat tot de zonde. God doet de zonde niet, heeft ze niet lief, haat ze met volkomen haat. Generlei listig verdrag sluit Hij ooit met het kwade. Maar als ik desondanks zie, dat die zonde in de wereld knopen legt, die niemand kan ontwarren, dan heb ik daarvoor geen ander woord dan dit éne: toelating. God doet het niet, maar laat het toe. En als Christus, de Zoon Gods, in zijn menselijke natuur tot het lijden ingaat, dan vind | |
[pagina 219]
| |
ik diezelfde wet van toelating uitgedrukt: laat hen, zo spreekt Hij. Neem weg dat moordende zwaard. Laat de moordenaars, de duivelen, de hel, tot Mij komen en verhindert ze niet. Dus ligt er waarheid in dat woord: toelating. Maar er moet een aanvullings-waarheid bij. Want indien de Zoon van God in den lijdensnacht niet meer deed dan toezien en toelaten, dan zou die toelating enkel lijdelijkheid zijn. Dit nu is een eeuwige onmogelijkheid. Die hier Satans water over Gods akker laat lopen, die heeft toch ook gezegd: Mijn Vader werkt altijd, en Ik werk ook? Er is toelating, permissie, maar waar is die activiteit? Maar vraagt gij dat nog? Is er dan niet reeds in het spreken van Christus activiteit? Hij zegt het: laat hen tot hiertoe geworden; en dat spreken is bevelen, het is een beheersen van het toneel. Ja, nog meer: Hij geneest het oor van Malchus; Hij doet een wonder; Hij worstelt met den Schepper van het heelal en wringt zich in den kamp met de natuurlijke ordinantiën des levens, opdat zijn wil geschiede, zijn koningswil, die tot Malchus zegt: leef en doe uw werk. De krachten der toekomende eeuw ontbindt Hij, opdat zij Hem zouden dienen. Dat is zijn activiteit. Dus is zijn permissie nu actief. Nu sta ik rondom in de wonderen. Hij, die in boeien is geslagen, maakt mij uitermate verlegen; want ik kan niet eens met één enkel woord zeggen, wat er eigenlijk bij Hem te doen is. Zeg ik: permissie, dan zeg ik te weinig; zeg ik: activiteit, dan is het ook weer blasfemie. Ik moet twee dingen zeggen: lijdelijkheid én dadelijkheid en die twee zie ik bij Hem verbonden in gehoorzaamheid. Actieve-permissie. Als ik nu in de wereld terugkeer, dan zie ik Malchus letterlijk overal. Hij durft God wel in boeien slaan, naar hij verzekert. En de Koning in den hemel laat hem begaan. Hij zegt tot onrustige engelen, die de zeven bazuinen hebben, om te bazuinen, zoals Petrus het niet kon, en die de scherpe sikkel dragen, tienmaal zekerder dan Petrus' tollend zwaard: laat hen. Hij laat Malchus, de wereld, mijn buurman. Hij laat ook mij begaan en verhindert de buiten-gevecht-stelling van al zijn vijanden, zo lang het zijn tijd niet is. Permissie. Is het niet verschrikkelijk? En toch: zulk een Koning betaamt ons. Want in alles is zijn activiteit. Hij regeert; elke doorbraak der zonde is een doortocht van zijn gerechtigheid. De zondaar staat onder permissie: hij mag zijn eigen journaal schrijven. Maar hij staat onder actieve permissie: zijn journaal zal aan Gods geschreven boek geen letter veranderen. |
|