De Kerk. Deel 3 (Verzamelde werken afdeling III)
(1965)–K. Schilder– Auteursrechtelijk beschermd‘Moeder’-LyriekGa naar voetnoot*)Tot hoevele reizen zullen wij nog moeten waarschuwen tegen het misbruik van den naam ‘moeder’ als aanduiding van wat men ‘kerk’ noemt? Reeds ettelijke malen zeiden we: de kerk heet moeder omdat ze de gelovigen baart door het Woord (het zaad der wedergeboorte). Om haar baren heet ze moeder; nergens anders om. Maar het aan de hervormde-kerk-debatten ontleende beeld ener ‘moeder’, die ‘ziek’ is, en van wier ziekbed de ‘kinderen’ nu niet moeten weg-lopen, is van den duivel geïnspireerd. Want het is het beste ‘medicijn’ tegen de bekering. De duivel redeneert zó: a) maak van de zonde een ziekte; b) verdoezel de waarheid, dat de ‘zieke’ ‘moeder’ (de kerk) iets anders is dan de gelovigen (de kerk); c) suggereer dat moeder ziek en de kinderen gezond kunnen zijn (de kerk ziek én de kerk gezond); d) geef aan de razernij een geleerd tintje (bijvoorbeeld door het instituut, dat ziek is, te onderscheiden van het organisme, dat gezond is); e) laat den terugkeer tot het Woord als herleving der kerk onder al die bedrijven op den achtergrond dringen; dan hebt ge f) het pleit tegen de bekering der kerk gewonnen, en die zich werkelijk van haar zonden vrijmaken zijn dan meteen in den hoek der ruwe wreedaards gedrongen. Hoe patent die ‘logica’ werkt, leert volgende ontboezeming van O(verduin) in ‘Ons Kerkblad’ (synodocratisch) der classis Arnhem inzake zijn Zwolse synode: Veler ogen zijn op de Synode gericht. | |
[pagina 187]
| |
We doen niet mee met hen, die menen dat zij de enige en de ware kerk op aarde is. God beware ons voor een dergelijke afgoderij. Wat een machteloos geredeneer toch. Laat ons even in het beeld van den schrijver blijven: als zijn ‘moeder’ heeft uitgestoten en nóg altijd - ook in Zwolle - uitstoot haar leden, haar eigen lichaam in stukken snijdt, wie trapt haar dan? De synode, en allen die haar volgen. De beweerde moeder zelf dus. Heeft deze schrijver wel eens erover nagedacht, dat heel dat beeld van de kerk als moeder ontleend is aan Paulus' brief aan de Galatiërs? En die zelfde Paulus noemt hen uitzinnig, betoverd. Foei, Paulus, wie scheldt zijn moeder nu uit? |
|