Artikel 34.
De sacramento Baptismi - over het sacrament van de Doop.
Hier de doop in het algemeen beschouwd. Kinderdoop komt hier pas in de tweede plaats. In de eerste plaats komt de doop der volwassenen. Door Christus bloedstorting einde aan alle andere bloedstortingen. Dit sacrament onbloedig. N.T. is deze gedachte.
Overgang van een beeld, dat bloedig is naar een beeld dat onbloedig is. Middel van de receptie in de kerk ‘quo in Dei ecclesiam recipimur’ (rg. 6) Dit op te vatten:
a) | van de volwassenen: door belijdenis. Daarna officieel ontvangen met een teken van zijn ontvangst in de doop, |
b) | van de kinderen: dit moet gezien worden in het licht van het volgende segregari (rg. 8). Denk aan coetus en congregatio (kudde wilde dierenkudde vee bij een boer in de polder) Segregari geeft dus aan, dat men wordt losgemaakt van de rest. Het is een onderscheidings-teken. |
Remonstranten: moeten deze sacramenten niet worden verstaan onder een zekere conditie? Antwoord: Inderdaad, deze belofte heeft een zekere conditie, maar deze conditie de mogelijkheid daartoe, ligt ook in de belofte zelf. Vgl. in het O.T. de proselieten.
1) | besnijdenis |
2) | oblatio: voorstellen aan de kerk. |
3) | baptismus: officieel |
2 soorten proselieten:
1) | proselieten van de poort |
2) | proselieten der gerechtigheid. |
Onze doop sacrament en pand voor onze eerste introductie in de kerk. Daarom deze niet conditioneel, want daardoor zijn wij inderdaad ‘recepti’ in de kerk.
Doop altijd onderscheidan van het H.A. Doop 1 x, H.A. steeds weer. Waarom? Doop is kwestie van receptie. H.A. is voeding. Hier dus niet de vraag of de bedienaar- minister - van de doop, een haereticus was of niet. Het ligt dus niet aan de autoriteit der bedienaar, maar aan de administratio van de doop. Intussen houdt deze erkenning nog niet in erkenning van de desbetreffende minister als wettig ambtsdrager.
Materie van de doop: gewoon water. Dus geen kwestie van exorcisme = duivelbezwering: Bij R.K. bijv. zalving bij doop en laatste oliesel.
Aspersio is genoeg: besprenging. Posit. begrip t/o de leer der doop door onderdompeling ook tegen die der exorcisten.
Sommigen eisen doop door onderdompeling. Maar deze mensen houden zelf het beeld niet zuiver, omdat ze de dopelingen toch de kleren laten aanhouden.
Formule: Vader, Zoon en Heilige Geest. Deze vereist. Soms wel gedoopt in de naam van een onbekende God. Ook de Gnostische Secten knoeiden hierin veel: in eo, qui in Christo Jesu descendit, in de eenheid der deugden, enz. Ook bij de modernen: in geloof, hoop en liefde. Wij eisen deze formule van de triniteit in strijd tegen de Gnostieken. Ook andere secten, met allerhande doopformules.
Anomëers (Arius) - Oenomianen.
in nomen Dei increati |
in nomen filii creati |
in nomen spiritus sanctificativi a craato filio creati. |