scharen, dan is er toch één albeheerschend verschil tusschen beide op te merken.
In het eerste geval (de kerk) is het woord congregatie gebruikt in eigenlijken zin. In het tweede daarentegen slechts in oneigenlijke beteekenis. ‘Congregatie’, daar zit het woord kudde (grex) in. Een congregatie is een kudde schapen. Bijeengebracht onder één Herder, door de energie van den Oppersten Herder en Eigenaar der schapen, van wien de Herder, die hen rechtstreeks weidt, gezonden is. Alweer: ‘gezonden’, Zoo is het in de kerk. Maar in de gecomprimeerde ‘wéreld’, die den Antichrist zal toebehooren, zal geen kudde zijn te zien. 't Zijn schapen, die in bokken zijn veranderd. Of - naar een ander beeld - slachtschapen, op een hoop bijeengedreven ‘tot den dag der slachting’, al noemen zij zelf hun samentreffen ook een krachtige, vroolijke vergadering voor het feest der uiteindelijke bevrijding.
⋆ ⋆ ⋆
Zoo gezien, is het volkomen verstaanbaar, dat de antichristelijke bewegingen, die in de wereld opkomen, steeds bewuster van twee woorden zich gaan bedienen.
Dynamiek.
En: mythe.
Dynamiek - een krachtige, zich baanbrekende wil, die de duizenden ontsteekt in oer-rassische drift, - ze heet alsdan meer waard dan een weloverwogen systeem.
Mythe - ze heet vruchtbaar, en paedagogisch effectief, - meer dan begripsmatige wijsheid.
De dynamiek der mythe verklaart zich dan ook autonoom; ze redeneert niet, en ze richt geen parlementen in, groote niet en kleine evenmin, ook schrijft ze geen in paragrafen verdeelde vonnissen met restricties en ‘althansen’, één en andermaal. De bewéging is haar alles, de partijen gelden voor haar niet. Dynamiek - daarmee correspondeert het tekstwoord: zenden. Coetus. En ‘congregatie’.
Mythe - daarmee correspondeert het andere tekstwoord: dwaling. Heen en weer schommelen tusschen de ‘termen’ der ‘problemen’. En dan in de mythe de polariteit der tegendeelen beleven! Coetus. Maar ook ‘congregatie’.