Een groot dood dier
(1963)–Bert Schierbeek– Auteursrechtelijk beschermdBert Schierbeek, Een groot dood dier. Uitgeverij De Bezige Bij, Amsterdam 1963
DBNL-TEI 1
Wijze van coderen: standaard
-
-
gebruikt exemplaar
eigen exemplaar dbnl
algemene opmerkingen
Dit bestand biedt, behoudens een aantal hierna te noemen ingrepen, een diplomatische weergave van Een groot dood dier van Bert Schierbeek uit 1963.
redactionele ingrepen
Bij de omzetting van de gebruikte bron naar deze publicatie in de dbnl is een aantal delen van de tekst niet overgenomen. Hieronder volgen de tekstgedeelten die wel in het origineel voorkomen maar hier uit de lopende tekst zijn weggelaten. Ook de blanco pagina's (binnenkant voorplat, 2, 6, 116, binnenkant achterplat) zijn niet opgenomen in de lopende tekst.
[ voorplat]
Bert Schierbeek
Een groot dood dier
[pagina 1]
EEN GROOT DOOD DIER
120
LITERAIRE POCKET
[pagina 3]
BERT SCHIERBEEK
EEN GROOT DOOD DIER
1963
UITGEVERIJ DE BEZIGE BIJ
AMSTERDAM
[pagina 4]
Dit stuk werd geschreven in opdracht van de Gemeente Amsterdam
Copyright 1963 by Bert Schierbeek Amsterdam
Typografie Karel Beunis
Druk Bosch Utrecht
[pagina 10]
een groot dood dier werd voor het eerst gespeeld door Toneelgroep studio in het kader van het Holland Festival 1963 op 17 juni 1963 in Theater Gooiland te Hilversum onder regie van Kees van Iersel en dekors van Karel Appel. De bezetting was als volgt:
de vrouw marie Nel Koppen
de professor Frans Vorstman
de piscoloog Wim van den Brink
jongens Joop Admiraal, Jules Hamel
meisjes Liesbeth Struppert, Marlies van Alcmaer, Cocki Boonstra
vrouw 1 Els Bouwman
vrouw 2 Riek Schagen (of Annemarie Prins)
politiemannen Ad Noyons, Albert Abspoel, Ad van Gessel, Jaap Hoogstra, Erik Plooyer, Bram van der Vlugt, Peter van Rooij, Eddy Prins
[pagina 115]
Binnenkort start De Bezige Bij in samenwerking met toneelgroep Studio een nieuwe reeks: studio pockets De eerste deeltjes zijn:
jan wolkers De babel
dimitri frenkel frank Pas op dat je geen woord zegt
herman heijermans De wijze kater
dimitri frenkel frank Spinoza
De verschijningsdatum van deze Studio Pockets vallen samen met de première van de toneelstukken.
[ achterplat]
Er is een groot dood dier aangespoeld en twee lijken van een man en een vrouw. Deze lijken worden gevonden door enige jongens en meisjes tegen de twintig, die ze meenemen om te verbergen, want zij beschouwen hen als de ideale geliefden! De politie zoekt deze doden. Agenten ondervragen en arresteren iedereen die naar hun mening op verdachte plaatsen aanwezig zijn. Zo ook de piscoloog, een viskundige, het type van de fanatieke, geborneerde specialist die zich binnen de dramatische ontwikkeling alleen maar interesseert voor de grote dode vis, die is aangespoeld. Hij is eveneens op zoek naar dieven, namelijk naar hen, die de vinnen van deze vis hebben geroofd, waarmee hij de voorhistorische herkomst van de vis had kunnen bewijzen. De hoofdfiguren in het stuk zijn de vrouw Marie en de professor. Vroeger zijn zij getrouwd geweest, maar gescheiden sinds Marie ging hallucineren. Niettemin woont Marie in hetzelfde huis. De professor, haar gewezen man, heeft voor haar een zekere genegenheid behouden en zorgt voor haar. Zij leeft in een totaal eigen wereld en heeft op haar omgeving een zeer eigen kijk en zo reageert zij daarop. De vondst van de doden, de ideale geliefden, voert haar terug naar de tijd van haar eigen liefde met de professor. Het frenetieke zoeken naar de doden brengt in haar een dramatische spanning teweeg, die culmineert in een katharsis van haar persoonlijkheid. In de loop van het stuk identificeert zij zichzelf en de professor met de tragische koningin Johanna de Waanzinnige van Spanje en Philips de Schone. Johanna de Waanzinnige droeg het lijk van haar mooie, wispelturige en trouweloze echtgenoot honderd dagen door het land van Spanje om hem te begraven.
LP 120/250/45