Meleager en Atalante
(1966)–Lukas Schermer– Auteursrechtelijk beschermdIII. De verspreiding van de fabelDe Meleagerfabel blijkt van de oudheid tot heden veelvuldig beeldhouwers, schilders, schrijvers en componisten te hebben geboeidGa naar voetnoot2. De verspreiding is veel groter dan wij aanvankelijk vermoedden. Het thema komt het eerst voor bij | |
[pagina 18]
| |
HomerusGa naar voetnoot1. Sophocles en Euripides bewerkten de stof tot een dramaGa naar voetnoot2. Op een antieke sarcofaag is het verhaal in reliëf gehouwen. Ovidius neemt de fabel op in zijn MetamorfosenGa naar voetnoot3. Op een van de wandschilderingen in Pompeji zien wij Meleager de zwijnskop aan Atalante overhandigen. De grootste verspreiding vond het motief in de renaissance. A. PiglerGa naar voetnoot4 noemt niet minder dan zeventig afbeeldingen op doek, gobelin, gravure en tekening. Onder de schildersnamen vinden wij die van de Italianen Lippi en Tibaldi, de Fransen Lebrun en Poussin, de Zuidnederlanders Rubens en Jordaens en de Noordnederlanders Bloemaert, Van Honthorst, Hoet en Van Mieris. Vóór Lukas Schermer kozen vijf Franse dichters, Pierre de Bousy (1582), Alexandre Hardy (± 1570-1632), Jean Boissin de Gallardon (1618), Isaac de Benserade (1612-1691) en François Joseph de Chancel de La Grange (1677-1758), de fabel van Meleager en Atalante tot stof van hun drama'sGa naar voetnoot5. Op 29 februari 1788 wordt te Parijs de tragedie Méléagre van de dan vijftienjarige Népomucène Lemercier in eerste en enige uitvoering opgevoerdGa naar voetnoot6. Het spel is nooit gedrukt, het handschrift wordt bewaard in de archieven van de Comédie Française. De Engelse dichter Swinburne werd in 1865 op slag beroemd door zijn eerste drama Atalanta in CalydonGa naar voetnoot7. Vele componisten hebben op het thema dat ons bezig houdt een opera geschreven. Van Antonio Draghi wordt in 1669 te | |
[pagina 19]
| |
Wenen de Italiaanse opera Atalanta opgevoerdGa naar voetnoot1. Als bij alle hierna nog genoemde Atalanta's is het mogelijk, dat deze opera's de geschiedenis van Atalanta en Hippomeneus of nog een geheel ander verhaal behandelen. Nicolaus Adam Strungk exploiteerde in het laatste decennium van de zeventiende eeuw te Leipzig een Opernhaus, waarvoor hij ook zelf opera's schreef, waaronder misschien de in 1695 in zijn theater opgevoerde AtalantaGa naar voetnoot2. Te Hamburg wordt in 1698 de Duitse opera Atalanta van Agostino Steffani opgevoerdGa naar voetnoot1. Marc Antonio Ziani, die vijftig opera's heeft geschreven, had met een vijftal hiervan vooral succes, één daarvan was Meleagro, op 16 augustus 1706 te Venetië in première opgevoerd. Het libretto werd geschreven door Pietro Antonio BernardoniGa naar voetnoot3. Voor de tekst van de opera Méléagre van Jean Baptiste Stuck (of Struck), meer bekend onder de naam Batistin, welke te Parijs in de Académie Royale de Musique op 24 mei 1709 een eerste opvoering beleefde, koos de tekstdichter François Antoine Jolly de van De La Grange soms letterlijk ten voorbeeldGa naar voetnoot4. Uit het jaar 1713 vond ik een opera Atalanta vermeld van Chelleri op cen tekst van ZenoGa naar voetnoot1 en van 1718 een Meleagro van Albioni op een tekst van Antonio BernardoniGa naar voetnoot1. Georg Friedrich Händel componeerde op een tekst van Apostolo Zeno een opera Atalante. Op 12 mei 1936 werd de opera in de Covent Garden te Londen opgevoerdGa naar voetnoot5. Het was ook een Zeno, die de tekst schreef voor de opera Atalanta van J.A.P. Hasse in 1737 te Dresden opgevoerdGa naar voetnoot1 en eveneens een Zeno, die het libretto schreef voor de Atalanta van G. Giordani in 1792 te Turijn gespeeldGa naar voetnoot1 en de Athalanta e Meleagro van Vincenzo Righini, in | |
[pagina 20]
| |
1797 te Berlijn opgevoerdGa naar voetnoot1. Kort voor het einde van de achttiende eeuw componeerde Nicolo Antonio Zingarelli, een tijdlang kapelmeester van de Sint Pieter te Rome, toondichter van 34 opera's, zijn Meleagro, in januari 1798 in het Teatro alla Scala te Milaan voor de eerste maal opgevoerdGa naar voetnoot2. |
|