Katholicisme, en eigenlijk was het de eerste keer, dat ik te weten kwam welke functie godsdienst heeft binnen het bestaan. Ik, die me verbeeldde, dat ik nooit de eindhalte haalde van de trein van het gevoel, vroeg me af of dit godsdienstige bergland niet het landschap was wat ik altijd had gemist. Zijn versie van de christelijke leer was, naar later bleek, niet de gebruikelijke. Maar hierover later.
Intussen ging het studentenleven onverdroten door. Ik kreeg de opdracht om voor een of andere onderafdeling van mijn studentenclub een lezing voor te bereiden. Ik koos daartoe Theodor Herzl en het zionisme, waarschijnlijk om orde op zaken te stellen ten opzichte van mijn eigen verhouding tot het jodendom. Niet dat dit me lukte.
Maar de materie van het meisje, dat nog zo een beetje in Leiden rondhing en daarnaast door de toekomstige monnik in de perverse doctrines van een afwijkend katholicisme werd ingewijd, was een onrijp, vreemd, gistend mengsel, waarin allerlei elementen, die moeilijk met elkaar verenigbaar waren, ronddreven.
Soms bezochten Alwyn en ik 's avonds lezingen. Zo gingen we eens naar het huis van Chris Lebeau, waar de geëxcommuniceerde priester dr. M.H.J. Schoenmaekers, belangrijk filosoof en verdediger van het esoterisch katholicisme een lezing hield. Toen we thuiskwamen vonden we een door mijn moeder mooi gedekte tafel, waarop zij allerlei lekkere hapjes voor ons had klaargezet. Zijzelf was al naar bed. De volgende dag vertrok Alwyn al vroeg