naast hem in het vliegtuig, en hij raakt met haar in gesprek. In Songo aangekomen mag er niet uitgestapt worden en ze vliegen door naar Parijs. In Songo stapt mevrouw Prior in. Mevrouw Prior heeft in Songo de politieke boodschap van Dubbelspel in de praktijk gebracht en heeft de bevolking laten zien wat er met coöperaties bereikt kan worden. Zij is ook verantwoordelijk voor de aanslag op de president. Het verhaal eindigt met een volledig bekeerde Naomi die geheel overtuigd is van het misdadige karakter van apartheid en radicaal besluit dat zij een kind wil van Sesa Lopes.
Brengt Afscheid van de Koningin de politieke boodschap van Dubbelspel in de praktijk, in de daaropvolgende reman Nobele Wilden (1979) plaatst Frank Martinus Arion deze politieke boodschap eerst binnen het kader van de mei-revolutie in Parijs om die tenslotte te verbreden.
Nobele Wilden vertelt het verhaal van Julien Bizet Constant uit Martinique, die zijn geloof hervindt in Lourdes en tenslotte daar hulpbisschop wordt. Hij beleeft de gebeurtenissen in mei '68 in Parijs met Mabille Jasmin, een Hindoestaanse uit Martinique, en met Ursula Cambiael, een Zwitserse die een plantage erft op Martinique. In Lourdes wordt Julien Bizet Constant sterk beïnvloed door pater Père Maure, door de gestoorde dichter Peyre Cardenal II en door de communistische kroegbaas Joseph Varin.
In een interview met schrijver dezes in de Amigoe van 22 februari 1980 geeft Frank Martinus Arion aan dat Nobele Wilden wel vijftien motieven heeft variërend van metropool versus platteland tot het faillissement van jeugdbewegingen. Als leidmotief geldt echter mijns inziens de leuze ‘De verbeelding aan de macht’, de bekende maar vage kreet uit de mei-revolte in Parijs. Dit was oorspronkelijk ook de titel van deze roman. ‘De verbeelding aan de macht’ wordt in Nobele Wilden geconcretiseerd in politieke issue's als de onafhankelijkheid van Martinique, het arbeiderszelfbestuur op Ursula's plantage op Martinique en het belang van de moedertaal zoals het Creools en het Zuidfranse Patois versus de officiële taal in casu het Frans.
Nobele Wilden eindigt met de conclusie dat Lourdes vanwege de daar aanwezige menselijke solidariteit het model is van hoe de wereld eruit moet zien. De politieke boodschap van Dubbelspel van een maatschappij op coöperatief-socialistische grondslag wordt in Nobele Wilden aldus eerst geplaatst binnen het kader van de mei-revolte in Parijs en tenslotte verbreed tot het algemene verbroederingsprincipe dat terug te vinden is in alle grote godsdiensten.