kende en vast en zeker snel kwetsbare confectionairs moeten onmiddellijk bedenken dat ik maar een onkundige en een enkeling ben, en zich, verder troosten met de werkelijk fantastisch lovende kritieken die zij daags daarna in alle kranten mochten lezen. (Hoe zou het komen dat boeken nooit zo ongereserveerd gunstig besproken worden als modeshows?) En pas dan wil ik even onopvallend mompelen wat ik ervan vond.
U zou er beslist minder van opgekeken hebben dan ik, tenminste voor zover u al eerder een modeshow bezocht. Voor mij was het een openbaring, waarop ik ondanks al die modeflitsen op het filmjournaal niet voorbereid was. Hoe ging het dan? Nou kijk: je krijgt een stoel aan een tafeltje met borden en kopjes, en op elk bord ligt een klein roze taartje. Twee tafels verder zit iemand in een groen tweedkostuum met groene tweedbolhoed waaraan een zwarte veer bevestigd is, geheel versluierd achter een paar wimpers die het de eigenares door hun lengte onmogelijk moeten maken haar taartje te eten, of wat dan ook te doen.
De rest van het publiek ziet er teleurstellend gewoon uit, behalve dan dat het bijna allemaal vrouwen zijn. Het toneel bevindt zich, volgens het principe van het moderne ronde toneel, in het midden, ongeveer ter hoogte van onze tafelbladen. Via een eveneens verhoogd plankier is het verbonden met een ruimte die door draperieën aan het oog onttrokken wordt. Gang en piste zijn door geen omheining van de zaal gescheiden, blijkbaar wordt een beveiliging van het publiek niet nodig geacht. Schijnwerpers branden, het getinkel van taart- en theelepels verstomt, de gordijnen openen zich en laten twee broodmagere, sterk achteroverhellende figuren los, die in gestrekte mars het toneel oplopen en daar bevriezen in houdingen die het hooghartig afwijzen van een huwelijksaanzoek tegen een achtergrond van witte sportauto's en aan hun lijn trekkende poedels suggereren. Het klappen van de zweep is onhoorbaar, maar opnieuw worden twee dergelijke wezens losgelaten. Een stem in het donker roept: Georgette toont een wandelkostuum in de geest van Balenciaga, vijfenveertig procent wol, vijfenvijftig procent stuntnylon, verkrijgbaar in aqua, zand, zalm en morgenstond. En Georgette ontdooit, maakt zich los van de onzichtbare sportauto, draait zich een slag om, en nog één, loopt