houding der Antwerpsche school en bezit daarbij de hooge voornaamheid, die van Dijck toen reeds aan zijne modellen leende of in hen deed uitkomen. De stoffeering van het vertrek heeft iets breeds in zijnen eenvoud, dat bijdraagt tot de statigheid van het figuur. Het is best mogelijk dat de vernis den gulden toon, die het stuk kenmerkt, verhoogt en dat het kleed oorspronkelijk er blanker uitzag, maar toen als nu moet in elk geval het markiezinnetje een toonbeeld van hoogen adel en jeugdige bekoorlijkheid geweest zijn.
Van geboorte was zij eene Adorno, dochter van Giambattista Adorno, senateur-gouverneur van Genua in 1621 en 1632, senateurprocureur in 1626, en van zijne eerste vrouw Paola di Giacomo Spinola; zij huwde Anton-Giulio di Gianfrancesco Brignole.
Van Dijck schilderde verscheiden leden harer familie. In het paleis der Brignole-Sale in de Via Nuova te Genua, dat door de Markiezin Brignole-Sale, hertogin van Ferrari di Galliera, in 1874 aan de stad werd geschonken en nu den naam van Palazzo Rosso draagt, bevinden zich nog andere stukken van den meester. Vooreerst het welgekende portret van Paola's man, markies Anton-Giulio Brignole-Sale, op zijn wit paard, in de uitgestoken rechterhand den gepluimden hoed met zwierigen zwaai opheffende; dan haar eigen portret nagenoeg in dezelfde houding als in dat wat wij hier bespreken, de eene hand op den gordel, de andere los aan de zijde hangende, met denzelfden zetel naast zich, de roode draperij in de hoogte opgebonden, een zuilengang rechts, een balustrade met zicht op den tuin links. In dit tweede portret draagt zij een toilet van gelijken snit, alleen is de stof van het kleed nu donkerblauw; over de borst en langs den gordel draagt zij een juweelen band; op haar hoofd heeft zij hetzelfde paarlen mutsje, maar de vederbos, die in het stuk van den hertog van Abercorn nagenoeg onzichtbaar is, komt hier duidelijk te voorschijn. Het haar hangt in het tweede portret in losse kroezelige strengetjes langs voorhoofd en wangen en het lieve markiezinnetje schijnt enkele jaren ouder geworden te zijn.
In hetzelfde paleis bevindt zich nog het portret der markiezin Geronima Brignole-Sale met hare dochter. Deze laatste, in haar wit kleed met gouden boordsel belegd, is een der heerlijkste kinderfiguren, die van Dijck geschilderd heeft.
Doek. H. m. 2.30. B. m. 1.50.
Hertog van Abercorn, Londen.