Over de Alpen
(1880)–Max Rooses– AuteursrechtvrijMax Rooses, Over de Alpen. J.C. Loman jr., Amsterdam 1880
DBNL-TEI 1
Wijze van coderen: standaard
-
gebruikt exemplaar
exemplaar Koninklijke Bibliotheek Den Haag, signatuur: 82 G 11, scan van Google Books
algemene opmerkingen
Dit bestand biedt, behoudens een aantal hierna te noemen ingrepen, een diplomatische weergave van Over de Alpen van Max Rooses uit 1880.
redactionele ingrepen
p. 95: cen → een: ‘een vertegenwoordiger der middeleeuwsche kunst’.
p. 158: vau → van: ‘diepte van het hooge koor’.
p. 287: onwaarsehijnlijkheden → onwaarschijnlijkheden: ‘de onwaarschijnlijkheden, die het oog trekken’.
p. 325: verlustigende,m oest → verlustigende, moest: ‘zich verlustigende, moest de school’.
Bij de omzetting van de gebruikte bron naar deze publicatie in de dbnl is een aantal delen van de tekst niet overgenomen. Hieronder volgen de tekstgedeelten die wel in het origineel voorkomen maar hier uit de lopende tekst zijn weggelaten. Ook de blanco pagina's (binnenkant voorplat, II, IV) zijn niet opgenomen in de lopende tekst.
[ voorplat]
Over de Alpen.
INDRUKKEN
EENER
ITALLIANSCHE REIS.
DOOR
MAX ROOSES.
AMSTERDAM - J.C. LOMAN Jr. - 1880.
[pagina I]
ITALIAANSCHE REIS.
[pagina III]
OVER DE ALPEN.
INDRUKKEN
EENER
ITALIAANSCHE REIS,
DOOR
MAX ROOSES.
AMSTERDAM,
J.C. LOMAN Jr.
1880.
[pagina 363]
INHOUD.
Blz | ||
I. | Reims. De Hoofdkerk | 1 |
II. | Dijon. De beeldhouwwerken van Klaas Sluter en zijne school | 8 |
III. | Lyon. De Stad. De Kerken. Het Museum | 18 |
IV. | Grenoble. Het museum. Tocht door de Alpen. De Tunnel. Italië. | 26 |
V. | Turijn. Edmondo de Amicis | 32 |
VI. | Milanen. De Veteranen uit den bevrijdingsoorlog. De Domkerk. De Victor-Emmanuël Galerij. Het Kunstleven. Politieke Toestanden | 41 |
VII. | Milanen. De Ambrosiaansche bibliotheek. Het laatste avondmaal van Leonard da Vinci, Bernardo Luini. Het museum | 51 |
VIII. | La Certusa | 62 |
IX. | Genua. Ligging. Paleizen. Geschiedenis | 69 |
X. | Genua. Werken van Dijck Rubens, in Italiē geschilderd | 77 |
XI. | Pisa. De Riviere di Leva. Pisa. Campo Santo | 85 |
XII. | Pisa. Hoofdkerk | 96 |
XIII. | Florence. Piazza Sigia. Or San Michele. Duomo. Battistero | 103 |
[pagina 364]
Blz. | ||
XIV. | Florence. Beeldhouwwerk. De antieken der Koninklijke Galerij. De graven der Medici door Michaël Angelo. II Bargello | 117 |
XV. | Florence. Schilderijen in de Uffizi- en Pitti-galerij | 129 |
XVI. | Florence. Kerken, huizen en straten | 142 |
XVII. | Sienna | 156 |
XVIII. | Orvieto | 167 |
XIX. | Van Orvieto naar Napels | 179 |
XX. | Pompeï | 190 |
XXI. | Rome. De groote kerken | 203 |
XXII. | Rome. De kleine kerken | 216 |
XXIII. | De schilderingen van het Vatikaan | 230 |
XXIV. | Het beeldhouwwerk van het Vatikaan | 249 |
XXV. | De paleizen van Rome | 262 |
XXVI. | Bolonje. De Stad. De Hoogeschool. De Schilderschool. | 276 |
XXVII. | Parma. Correggio | 283 |
XXVIII. | Venetië. St. Marcus | 289 |
XXIX. | Venetië. Het Dogenpaleis | 304 |
XXX. | De Venetiaansche Schilderschool | 314 |
XXXI. | Venetië. Kerken en paleizen | 332 |
XXXII. | Padua en Mantua | 349 |