wordt het mogelijk een oordeel uit te spreken, dat vrij is van de vijandige gezindheid, die de meeste kritieken over Rusland kenmerkt.
Intusschen is het niet zoo gemakkelijk zich vrij te houden van vergelijking met Europeesche toestanden. Dit is voor een groot deel aan de Russen zelf te wijten, omdat zij vooral op technisch gebied zich gaarne op één lijn willen stellen met Amerika en Europa, en niet zien welke enorme verschillen bestaan en zullen blijven bestaan.
Op bouwgebied is dit heel duidelijk waarneembaar, waar in de groote gebouwen het uiterlijk kleed van de moderne zakelijke buitenlandsche architektuur wordt overgenomen, zonder de innerlijke waarde ervan te begrijpen. Het gevolg daarvan is de volkomen bloedelooze en dorre moderne uitingen in de groote of groeiende steden, nu eens als volkomen misplaatste doos van spiegelglas, dan weer als somber grauwe betonkubus, waarvan het nieuwe postkantoor en het Lenin-instituut in Moskou wel de duidelijkste uitingen zijn. Deze gebouwen zijn trouwens uit stedebouwkundig oogpunt ook een volkomen mislukking.
Is het wonder, dat Rusland, dat gedurende de laatste eeuwen op geen eigen bouw van belang kon wijzen, in dezen tijd van snelle vernieuwing en geforceerde industrialiseering het spoor volkomen bijster is geworden, en niet alleen alle begrip van verhouding in zijn gebouwen heeft verloren, maar ook en vooral in zijn stedebouwkundige vraagstukken de meest elementaire begrippen verwaarloost.
Op dit gebied past zeker kritiek van onze zijde, want schoonheid kan internationaal beoordeeld worden. De moderne Russische bouwwerken geven in geen enkel opzicht weer de krachtige gerichtheid, die toch een der kenmerken van den socialistischen bovenbouw zal moeten worden.
Al is in de toekomst een doorgevoerde disciplinaire economische leiding absolute voorwaarde voor den opbouw van het nieuwe Rusland, dan mag de architektuur toch niet daarvan de dupe worden, daar de stedenbouw in het algemeen en de architektuur in het bijzonder voor een te langen tijd het karakter van een stad of van een streek bepalen, om lichtvaardig door ambtelijke, dus onbevoegde krachten te laten beheerschen. Het is van te meer belang hierop te wijzen, omdat gezonde kritiek op bouwkundig gebied geheel ontbreekt in Rusland, terwijl op ander gebied de kritiek meestal rationeel en goed is. Blijft Rusland verstoken van de leiding van kunstenaars op bouwgebied, dan wordt het een kerkhof van banaliteiten.
Het is hier ook de plaats om er op te wijzen, dat in Rusland