Dagelyckse huys-catechisatie
(1700)–Franciscus Ridderus– Auteursrechtvrija. Vr.Hoedanig is de Kerke hier op Aerde? Antw. De Kerke hier op Aerden is een gedurige strijd, om datse veel Vyanden heeft, Act. 14.22. Sy versterkten de zielen der discipulen, vermanende datse souden blijven by den geloove, ende dat wy door vele verdruckingen moeten ingaen in het Koningrijke Gods, 2 Tim. 3.12. Apoc. 12.13. | |
b. Vr.Waerom geeft Christus sijn Kerke geen vrede? Ant. Omdatse nog sondig zijnde, soude door strijd bewaert wor- | |
[pagina 126]
| |
den tegen meerder vervallinge, want vrede baert sorgeloosheyd, Mat. 7.13. Gaet in door de enge poorte, Ps. 119.71. Gy hebt my uit getrouwigheid gekastijd, 2 Cor. 12.7. | |
a. Vr.Wat Vyanden heeft de Gemeynte Christi? Ant. De Hooft-vyanden zijn, de Duivel, de Werelt, en het vlees, 1 Petr. 5.8. Zijt nugteren ende waekt, want uwe tege-partye, de Duyvel gaet om als een brieschende Leeuw, soekende wien hy soude mogen verslinden, 1 Joh. 2.15, 16. Gal. 5.17. | |
b. Vr.Welke zijn de Dienst-knegten van dese Hooft vyanden, waer door de kerke word bestreden? Ant. Dese zijn veel, welke als geheele troupen op Gods Gemeynte aenvallen, Matt. 16.18. De poorten der Hellen, 1 Joh. 5.19. De geheele wereld die in het boose leyd, Gal. 5.19. | |
c. Vr.Zijn al de Vyanden der kerke, buyten de Kerke? Ant. Neen, sommige zijn in de uyterlijke gemeynschap met de Kerke, Gal. 5.12. Og ofse ook afgesneden waren, die u onrustig maken, Jude vs. 4. Daer zijn sommige ingekropen, Gal. 2.4. | |
b. Vr.Zijnse alle openbare Vyanden, die in de Kerke zijn? Antw. Neen, de eene is wat bedekter als de andere, Jude vs. 4. Daer sijn sommige menschen ingeslopen, 2 Cor. 11.14. De Satan selve vrandert hem in een Engel des ligts, Mat. 13.27. | |
c. Vr.Wie sijn de heimelijkste Vyanden van de Kerke? Antw. De geveynsde, dewelke heymelijk Gods Kerke verraden, Matt. 23.15. Wee u Schrift-geleerde en Pharizeen, gy geveinsde, Mat. 16.6. Apoc. 2.2. | |
b. Vr.Wie zijn de schandelijkste Vyanden van Gods Volk in de practijke der Godzaligheyd? Antw. De lauwe Belijders der Religie, Apoc. 3.15. Og of gy koud waert, ofte heet, 1 Reg. 18.21. 2 Cor. 6.14, 15, 16, 17. | |
a. Vr.Wie sijn de ergerlijkste Vyanden der kerke? Ant. Die belijders die van een quaed leven zijn, Tit. 1.16. Sy belijden dat sy God kennen, maer sy verloochenen hem met de werken, Rom. 3.23. Matt. 7.22, 23. | |
b. Vr.Zijnder nog niet andere Vyanden der Kerke, die het nogtans met de Kerke schijnen te houden? Ant. Ja, dese zijn de Nicodemiten, die de Kerke niet af-zweren, en niet derven belijden, datse het met de Kerke houden, Joh. 12.42. Vele geloofden, selfs de Overste, in Jesum, maer om der Pharizeen wille en beleden sy het niet, op datse uyt de Synagoge niet en souden geworpen worden, Heb. 10.25. Matt. 10 32, 33. | |
c. Vr.Waer voor siet gy die aen, dewelke in de Kerke zijnde, nogtans het Woord der Kerke niet gelooven? | |
[pagina 127]
| |
Ant. Dese zijn grouwelijke monsters in Gods Huys, over wien een zwaer oordeel komen sal, 1 Joh. 5.20. Die God niet en gelooft, heeft hem tot een leugenaer gemaekt, Joh. 15.22. Indien ik tot haer niet gesproken hadde, sy en hadde geen sonde, maer nu en hebben sy geen voorwendsel voor hare sonde, Prov. 1.24, 25, 26. | |
b. Vr.Wat openbare Vyanden heeft de kerke, binnen haer uytterlijke gemeynschap? Ant. Sommige die van de Kerke zijn afgeweken: Andere, die noyt in de kerke zijn geweest, 1 Joh. 2.19. Sy zijn van ons uytgegaen , maer sy en waren niet uit ons, Act. 20.29. Apoc. 12.13. | |
c. Vr.Welke zijn die Vyanden, welke in de kerke zijn geweest? Ant. De Scheurmakers, die haer om uytwendige ordre der Kerke in uyterlijken Gods-dienst, afsonderen van de kerke, Gal. 4.17. Sy en yveren niet regt over u, maer sy willen ons uitsluiten, op dat gy voor haer soud yveren, Num. 15. 2, 3. 1 Cor. 11.18. | |
c. Vr.Zijnder geen andere Vyanden meer? Ant. Ja: daer zijnder die om eenige Hooft articulen des Geloofs, diese anders verstaen als de kerke, de kerke tot vyanden worden, Tit. 3.10. Eenen ketterschen mensche verwerpt, na de eerste en tweede vermaninge, Gal. 5.20. De werken des vleesches zijn ketteryen, Rom. 16.17. | |
b. Vr.Zijnder nog niet andere openbare Vyanden der kerke, die in de kerke geweest zijn? Ant. Ja: de Apostaten, welke afvallen en versaken het geloove der kerke, 1 Tim. 4.1. De geest segt duidelijk, dat sommige in de laetste dagen sullen afvallen van het geloove, haer begevende tot verleidende geesten, ende leeringe der Duyvelen, 2 Thess. 2.3. 2 Pet. 2.1. Die den Heere die haer gekocht heeft verloochenen. | |
a. Vr.Is 'er niet nog voorseid, dat 'er een Hooft-vyand uit de kerke soude opstaen? Ant. Ja, namelijk, de Antichrist, 2 Thess. 2.4. Dat u niemand en verleide in eenigerley wijse; want de dag des Heeren en komt niet, 't en zy dat eerst den afval gekomen zy, ende dat geopenbaert zy de Mensche der sonde, de Sone des verderfs, Apoc. 13.11. Joh. 2 vs. 18. Kinderkens, het is de laeste uyre, ende gelijk gy gehoort hebt, dat de Antichrist komt. | |
b. Vr.Waerom wort die Vyand genaemt de Antichrist? Ant. Om dat hy sig tegen Christum soude aenstellen, 2 Thess. 2.4. Die hem tegen stelt, ende verheft boven al dat God genaemt, ofte als God ge-eert word, 1 Joh. 3.4. | |
c. Vr.Soude dese Antichrist maer een eenige persoon wesen? Ant. Hy soude wel te gelijk een persoon wesen, dog gevolgt van | |
[pagina 128]
| |
vele persoonen die malkanderen succederen souden: want een eenig persoon konde al het werk des Antichrists niet uytvoeren: veel min van de tijden der Apostelen af, tot het eynde der wereld toe, werden tot nadeel van de Kerke Christi, 2 Thess. 2.7. De verborgentheid der ongeregtigheid word alrede gewrogt, 1 Joh. 4.3. 1 Joh. 2.18. Gelijk gy gehoort hebt, dat de Antichrist komt, soo zijnder nu vele Antichrist geworden. | |
b. Vr.Soude de Antichrist openbaer Christum verloochenen? Ant. Neen, maer heymelijk, en dat onder schijn van de Christelijke Religie, 2 Thess. 2.4. Hy sal in den Tempel Gods sitten, Apoc. 13.11. Het beest hadde twee Lams hooren, Apoc. 17.5. | |
c. Vr.Moste de Antichrist niet sitten in den Tempel te Jerusalem? 2 Thess. 2.4. Ant. Neen: want dien Tempel te Jerusalem soude altijds verwoest blijven, Dan. 9.26, 27. Maer Paulus verstaet door de Tempel Gods, de Gemeynte Christi, 1 Cor. 3.16. Weet gy niet dat gy Gods Tempel zijt? 1 Cor. 6.16. | |
c. Vra.Soude de Antichrist het Hooft zijn van de ware Kerk? Antw. Neen, want dan soude hy de Antichrist niet konnen genaemt worden: Maer hy soude met der tijd uyt de ware Kerke opstaen, daer in groot worden heymelijk, en soo met der tijd de ware Leden der Kerke verdruckende en vermoordende, een Kerke behouden, dewelke met valsche Christenen vervalscht soude zijn, Apo., 17. vs. 6. De Hoere was dronken van het bloed der Heiligen en van 't bloed der getuygen Jesu. | |
c. Vr.In wat Stad soude de Antichrist sitten? Antw. In de stad Romen: die genaemt word het Babylon, leggende op seven bergen, Apoc. 17.9. De seven hoofden zijn seven bergen, op dewelke de Vrouwe sit, Apoc. 14.8. Apoc. 17.1. | |
b. Vr.Hoe soude de regeeringe van den Antichrist wesen? Antw. Seer bloedig, want hy soude dronken worden van het bloed der Martelaren, Apoc. 13.15. Die het beeld des beests niet en soude aenbidden, soude gedood worden, Apoc. 17.4, 6 Apoc. 11.8. | |
b. Vr.Van wat Religie soude de Antichrist zijn? Ant. Van de Christelijke Religie, maer in der daed, een vyand van de ware Christelijke Religie, 1 Joh. 2.3. Alle Geest die niet en belijd dat Jesus Christus in het vleesch gekomen is, en is uit God niet, maer dit is de Geest des Antichrists, 2 Thess. 2.4. Apoc. 17.1. De Vrouw was vol van namen van Godslasteringe? | |
c. Vr.Door wat middel soude de Antichrist sijn Rijk vergrooten? Ant. Door dese twee middelen; (1.) Door het voortsetten van valsche Leere, Apoc. 16, 13. | |
[pagina 129]
| |
Ende ik sag uit den mond des Draeks, ende uit den mond des Beests, ende uit de mond des valschen Propheets, drie onreine Geesten gaen, den Vorsschen gelijk, Apoc. 9.3. 2. Door uyterlijk gewelt, Apoc. 17.13. Dese hebben eenerlei meininge, ende sullen hare kragt ende magt het Beest overgeven, Apoc. 11.17. Als sy hare getuigenisse sullen voleindigt hebben, sal het Beest dat uit den afgrond opkomt, haer krijg aendoen, ende het salse overwinnen, en salse dooden. | |
b. Vr.Soude de Antichrist altijd in hooge aensien zijn? Antw. Neen, maer hy soude eerst verkleynt worden door de Leere der waerheyd: ende daer na geheel te niet gedaen worden door de komste Christi, 2 Thess. 2.8. Den welken de heere verdoen sal door den Geest zijnes monds, ende te niet maken door de verschijninge zijner toekomste, Apoc. 18.2. Sy is gevallen, sy is gevallen, de groote Babylon, vs. 5, 6. | |
b. Vr.Is de Antichrist al in de wereld? Antw. Ja, want die Geest des Antichrists begon al te werken ten tijde der Apostelen, 2 Thess. 2.7. De verborgentheid der ongeregtigheyd word alreede gewrogt, 1 Joh. 2.18. Daer zijn nu vele Antichristen geworden, 1 Joh. 4.3. | |
a. Vr.Wie is de Antichrist? Ant. Dese en andere teykenen passen op niemand beter, als op den Paus. Die sit met sijn stoel in de Stad Romen, die op seven Bergen leid, en heerscht als God onder het genaemde Christen Volk: Ja in die Gemeinte, die eertijds soo vermaert was, dat Paulus dit van haer getuygt, Rom. 1.8. U geloove word verkondigt in de geheele wereld, 2 Thess. 2.4. Gelijk de koleuren zijn van de Roomsche Cardinalen die Johannes aenwijst, Apoc. 17.4. de Vrouwe was bekleed met purper en scharlaken. | |
c. Vra.Konnen alle teykenen des Antichrists op den Paus van Romen worden toegepast? Antw. Ja,alhoewel sommige wat duyster schijnen te spreken; en ook dat 'er mogelijk sommige zijn, die nog na desen beter sullen gesien worden: Want het opkomen en voortsetten van het Rijke des Antichrists soude heymelijk als een verborgentheyd voorgaen, Apoc. 17.5. Op het voorhooft der Hoere was geschreven, namelijk, verborgentheid, 2 Thess. 2.7. De verborgentheid der ongeregtigden word alreede gewrogt. | |
c. Vr.Maer passen dan dese dingen ook op de Paus van Romen die Paulus aenteikent, 2 Thess. 2.4. Die hem tegensteld, ende verheft boven al dat God genaemt, ende als God ge-eert wort, also dat hy in den Tempel Gods als een God sal sitten, hem selven vertoonde dat hy God is? | |
[pagina 130]
| |
Ant. Ja: Want de Paus van Romen stelt sig tegen God aen, als hy vele dingen verbied, die God heeft geboden, gelijck hy alsoo verbied den Drink-beker in het Heylige Avontmael voor de gemeyne lieden: het Houwelijk aen de Geestelijcke persoonen: het lesen van de Schrifture: het aenbidden van God alleen, etc. en hy gebied ook den Beelden eere aen te doen, 't welk God heeft verboden in het tweede Gebod. Hij verheft sig boven al dat God genaemt word: Want hy verheft sig boven alle Princen en Koningen, die Goden worden genaemt. Hy sit ook in den Tempel Gods als een God, dewijle hy hem selven in de Kerke Christi heeft in-gedrongen, en heeft de regte Geloovigen daer uyt-gedrongen. Hy heerst ook als een God, dewijle hy hem selven de Goddelijke magt aenneemt, om Wetten te maken voor de conscientie op straffe van de Helle, dewijle hy ordre stelt in den Hemel, soo hy seyd, over de Heylige: Dewijle hy de sonden vergeeft, ende voorgeeft dat hy in den Hemel helpt wie hy wil. Ja van soo een magt roemd, dat niemand hem mag tegenspreken, en dat het al regt goet moet zijn, 't welk hy gebied. | |
a. Vr.Heeft de Kerke Christi nog andere Vyanden? Antw. Ja: de Vervolgers, welke buyten de Kerke zijn, ofte noit in de Kerke geweest, Ps. 2.1, 2. De Koningen der aerde stellen sig op , ende de Vorsten beraedslagen te samen, tegen den Heere, ende tegen sijnen Gesalfden, Rom. 8.36, 37. Apoc. 12.13. | |
b. Vr.Wat remedie heeft de kerke tegen alle dese Vyanden? Ant. Haer hooft, Jesus Christus, ende wapent sig in lijdsaemheyd door het gebruyk van de geheele wapenrustinge Gods, Rom. 8.37. Maer in allen desen zijn wy meer als Overwinners, door hem die ons liefgehad heeft, Eph. 6.11. Doet aen de geheele wapenrustinge Gods, op dat gy kund staende blijven, Mat. 18.18. |
|