Dagelyckse huys-catechisatie
(1700)–Franciscus Ridderus– Auteursrechtvrijb. Vr.Hoe werkt God sijn voornemen der verkiesinge uyt? Ant. Door de Middelaer Jesus Christus, Gal. 4.4. Wanneer de volheit des tijds gekomen is, heeft God sijn Soon uitgesonden, geworden uyt een Vrouw, geworden onder de wet, vs. 5. Op dat hy de gene die onder de Wet waren, verlossen soude, en op dat wy de aenneminge tot kinderen verkrijgen souden, Joh. 14.6. | |
a. Vr.Wie is Jesus Christus? Antw. Hy is de eygen, eenig geboren Sone Gods, zijnde ook na den vleesche, de eerst-geboren Sone van Maria, Matt. 16.13. Wie seggen de menschen, dat ik de Sone des menschen ben? vs. 16. Gy zijt de Christus, de Sone des levendigen Gods, Joh. 1.8. Rom. 8.32. | |
b. Vr.Is dese Jesus Christus de beloofde Messias in den Ouden Testament? Ant. Ja, Joh. 4.26. Jesus seyde tot haer, ik ben 't die met u spreke, Matt. 11.3, 4, 5. Matt. 2.2. | |
[pagina 43]
| |
c. Vr.Kan men dit wel tegen de Joden bewijsen? Ant. Ja: om dat de voorseggingen des Ouden Testaments van de Messias vervuld zijn in en van Jesus Christus, Joh. 19.30. Jesus seide, het is volbracht, Joh. 4.34. Joh. 17.4. | |
c. Vr.Wat dingen moesten ten tijde van den Messias geschieden, waer uyt men zien kan dat de tijd al lang voor by is? Antw. Dese vier dingen: (1.) De Joden souden dan ontbloot worden van haer eygen politijke regeringe, 't welk nu al over sestien hondert jaren vervult is, want de Joden hebben na de verwoestinge van Jerusalem geen Scepter, of politijke regeringe gehad, Gen. 49.10. De Scepter en sal van Juda niet wijken. nog de Wetgever van tusschen zijn voeten, tot dat Zilo komt, Joh. 19.16. (2.) De roepinge der Heidenen soude dan beginnen, dewelke nu al over veel eeuwen is geschied, gelijk wy alle die Christenen zijn, uyt de Heydenen geroepen zijn, Esa. 60.3. De Heidenen sullen tot uw ligt gaen, Gen. 49.10. Gal. 2.9. (3.) De vernietinge van de Heidensche Afgoderye en Duyvels konsten, Zach. 14.2. Het sal ten dien dage gechieden spreekt de Heere der Heyrscharen: Dat ik uitroyen sal uyt den Lande, de namen der Afgoden, datse niet meer gedagt sullen worden: ja ook de Propheten, ende den onreinen geest sal ik uit den lande weg doen. Esa. 2. vers 18. gelijk dit alsoo vervult is, Act. 19.19. Sy verbrandeden de boeken daer sy ydele konsten mede gepleegt hadden: (4) De Joodsche Ceremonien moeten ook ophouden, zijnde als schaduwen, welke verdwijnen souden, Dan. 9.37. Hy sal velen het verbond versterken een weke: ende in de helft der weke sal hy het Slagt offer, ende het Spijs offer doen ophouden. Mal. 1.11. Col 2. vers 16, 17. Alsoo zijn de goden nu sonder offerhande en Tempel. | |
c. Vr.Maer zijn dese, en diergelijke Prophetien al vervult, Esa. 11.6. De Wolf sal met het Lam verkeeren; en de Luypaert by den Geyten-bok leggen, &c. Ant. Ja: Dog niet in een letterlijken sin maer in een geestelijke beduiding: waer door Wolven, Luypaerts, &c. worden verstaen de Heydenen en godlose, welke haer bekeeren, en so vreedsaem met de vrome leven, Ps. 22.13. Vele varren hebben my omcingelt. Act. 2.37. Wat sullen wy doen mannen broeders. Act. 9.6. Tit. 3.3. | |
b. Vr.Hoedanig een Persoon is Jesus Christus? Ant. Hy is de eeuwige waeragtige Sone Gods: en te gelijk ook een waeragtig en regtveerdig Mensche, 1 Joh. 5.20. Dese is de waeragtige God, Matt. 16.13. Wie seggen de menschen, dat ik de Sone des menschen ben? Rom. 1.2, 3. | |
[pagina 44]
| |
b. Vr.Is hy waerachtig mensche geweest? Ant. Ja hy: want hy wort niet alleen genaemt een mensche, 1 Tim. 2.5. Maer hy heeft ook gehad een waeragtig menschelijk lichaem, en ziele: als ook menschelijke bewegingen en eygenschappen, dog sonder sonde, Heb. 2.17. Waerom hy in alles den Broederen moest gelijk worden, Deut. 18.15. Luc. 24.39. Siet mijne handen en mijne voeten. | |
a. Vr.Heeft Jesus een menschelijke ziele gehad? Ant. Ja, Matt. 26.38. Mijn ziele is geheel bedoeft tot der dood. Matt. 27.50. Joh. 12.27. | |
b. Vr.Hoe word dan geseit, Phil. 2.8. Hy is in de gedaente gevonden als een mensche? Antw. Dat is te seggen: Hy is in zijn uyterlijk aensien geweest als een ander zwak en veragt mensche: Is van de godloose geagt als of hy een gemeen sondig mensche ware geweest, Phil. 2.7. Hy heeft hem selven vernietigt, de gestaltenisse eenes dienstknegts aengenomen hebbende, ende is den mensche gelijk geworden, Esai. 53. vs. 3. Rom. 8.3. | |
a. Vr.Hoe seit dan Paulus, dat hy in de gelijkheit des sondigen vleesches gekomen is, Rom. 8.3? Ant. Dit strijd niet tegen sijn waeragtige menschelijke nature: want dingen die malkanderen gelijk zijn, konnen ook wel het selve wesen hebben. Soo is een Soon sijn Vader gelijk, die soo wel een mens is als sijn Vader. Dog Paulus siet niet op de gelijkheyt in het vleesch, maer in het sondige vleesche; in desen sin: Hy is soo gekomen, dat hy gelijk was een sondig mensche, alhoewel hy geen sonde en hadde, 2 Cor. 5.21. Hem die geen sonde gekent heeft, heeft God voor ons tot sonde gemaekt, Gal. 3.13. 1 Pet. 2.24. | |
a. Vr.Is hy een regtveerdig mensche geweest? Ant. Ja, Heb. 4.14. Die in alle dingen, gelijk als wy, is versogt geweest, dog sonder sonde, Esai. 53.11. 1 Pet. 3.18. | |
b. Vr.Hoe is hy een mensch geworden? Ant. Maria sijn Moeder, is sonder van een man bekent te wesen, bevrugt geworden door godlijke kragt, en heeft hem, na verloop van negen maenden gebaert, Luc. 1.34. Maria seide tot den Engel, hoe sal dat wesen, dewijl ik geen man en beken, vs. 25. En de Engel antwoordende seide tot haer; De Heilige Geest sal over u komen, en de kragt des Alderhoogsten sal u overschaduwen. Matt. 1.26. | |
c. Vr.Waer van daen heeft Christus sijn vleesch? Ant. Uyt Maria, sijn Moeder, Hebr. 2.14. Gelijk de kinderen des vlees en bloets deelagtig zijn, soo is hy ook desgelijks der selver deelagtig geworden. Luc. 1.42. De vrogt uwes buiks, Rom. 1 2, 3. | |
[pagina 45]
| |
c. Vr.Soude dan Jesus niet hebben onreyn geweest door de erf-sonde, dewijle Maria sondig was? Ant. Neen, want hy is niet als andere menschen ontfangen: en ook de stoffe daer zijn lichaem uyt gemaekt is, die is geheiligt, Luc. 1.35. Dat Heilige dat uit u geboren sal worden, sal Gods Sone genaemt worden, Dan. 2.34. | |
c. Vr.Hoe word dan geseid, dat hy uit des Hemel is, Joh. 6.51. Ant. Dat is soo veel te seggen, als dat hy van den Hemel, door een hemelsche kragt sig heeft geopenbaert, in dese Menschwerdinge uyt Maria, ende in sijn ampt: En soo spreekt hy dit van sijn Persoon, en niet afsonderlijk van sijn menschelijke nature, Joh. 6.75. Gelijkerwijs my de levende Vader gesonden heeft, Eph. 4.10. | |
b. Vr.Is sijn Godlijke nature niet verandert in sijn menschelijke nature? Ant. Neen, want de Godheid kan nog veranderen, nog sterven, 1 Tim. 1.17. Den Koning nu der eeuwen, den onverderfelijken, den onsienlijken God, Jac. 1.17. Hebr. 1.12. | |
c. Vr.Hoe is de Sone Gods dan Mensch geworden? Ant. Door aenneming der menschelijke nature, in eenigheyd des persoons, Hebr. 2.16. Hy neemt het zaet Abrahams aen, Phil. 2.7. Joh. 1.14. | |
c. Vr.Maer is, vlees te worden, Joh. 1.4. niet te seggen, in vlees veranderen? Ant. Neen, Het woord, worden, beteikend altijt geen wesentlijke veranderinge: maer somtijds alleenlijck een aenneminge, en opneming van een sake, Gal. 3.13. Christus heeft ons verlost van den vloek: een vloek geworden zijnde voor ons, 2. Cor. 5.11. Gen. 2.7. | |
a. Vr.Zijn dan in Christo Jesu geweest twee onderscheiden naturen, een Goddelijke, ende een menschelijke? Ant. Ja, 1 Petr. 3.18. Hy is gedoodet in het vlees, maer levendig gemaekt door den Geest, Heb. 7.3. Rom. 1.3, 4. Mat. 16.12. Wie seggen de menschen dat ik de Sone des menschen ben? gij zijt de Christus, de Sone des levendigen Godts. | |
b. Vr.Maken dese twee naturen geen twee Persoonen, en twee Middelaers? Ant. Neen: want zy zijn met malkanderen tot een Persoon vereenigt, 1 Tim. 2.5. Daer is een Middelaer Gods, de mensche Jesu Christus, 1 Tim. 3.16. Rom. 9.5. | |
c. Vr.Zijn aen de menschelijke nature Christi door des vereeniginge met de Godlijke natuere, niet mede gedeelt Godlijke eigenschappen? Ant. Neen: want de Godlijke eigenschappen konnen van God | |
[pagina 46]
| |
niet afgescheiden werden: nogte een eyndige menschelijke nature kan on-eyndige godlijke eygenschappen ontfangen, godlijke eygenschappen zijn alleen aen God eygen, 1 Tim. 1.17. Den alleen wijsen God, 1 Tim. 6.15. Marc. 13.32. | |
c. Vr.Hoe seyt hy dan, Matt. 28.18. My is gegeven alle magt, in Hemel en op aerde? Ant. Hy spreekt niet alleen van sijn menschelijke nature maer van zijn Persoon, ende verstaet door alle magt alle noodige authoriteyten tot regeringe van het Gemeynte, welke is in de Persoon van Jesus, en niet af-sonderlijk in sijn menschelijke nature, Matt. 11. vs. 17. Alle dingen zijn my over-gegeven van mijn Vader, Joh. 17. vs. 2. 1 Cor. 15.27. | |
c. Vr.Hoe wort dan geseyt, Col. 2.3. In den welken alle schatten van wijsheit en kennisse verborgen zijn? Ant. Paulus spreekt van den gehelen Persoon Christi, die ook bestont uyt een godlijke nature, soo dat dit niet eigentlijk siet op zijn menschelijke nature, maer op den gehelen Christus, Col. 2.9. In hem woont alle de volheit der Godheit lichamelijk. Luc. 2.62. Mar. 3.32. | |
a. Vr.Is dan de menschelijke nature Christi niet over al tegenwoordig? Ant. Neen, Matth. 26.11. De arme hebt gy altijt met u , maer my en hebt gy niet altijt. Act. 2.21. Act. 1.9. | |
b. Vr.Hoe dede dan Jesus dese belofte: Mat. 18.20. Waer twee of drie vergadert zijn in mijn naem, daer ben ik in 't midden van haer? Ant. Christus belooft iet bijsonders voor sijn volk, 't welk is sijn genadige tegenwoordigheit, Matt. 28.20. Siet ik ben met u lieden alle de dagen, tot de voleyndinge der werelt. Art. 18.20. | |
c. Vr.Hoe seit dan Paulus, Eph.4.10. Die neergedaelt is, is deselvige die opgevaren is, verre boven alle de Hemelen, op dat hy alle dingen vervullen soude? Ant. Hij spreekt van een vervullinge, niet door sijn lichamelijke tegenwoordigheit, maer door sijn gaven, vers 8. Hy heeft de menschen gaven gegeven. Act. 2.33. Eph. 4.11. | |
c. Vr.Maer sit Jesus niet aen Gods regterhant, die over al tegenwoordig is? Ant. Ja hy: maer daerom is sijn menschelijke nature niet over al tegenwoordig. Want de regerhand Gods betekent sijn magt en authoriteit: en het sitten daer aen beteykent, die authoriteit en waerdigheyt te genieten, om Gods magt uyt te voeren: Dit nu is geen werk van Christi menschelijke nature, maer van sijn Godlijk Persoon. Veel min, is daerom zijn menschelijke nature over al tegenwoordig. Gods regterhant is wel over al, maer daerom | |
[pagina 47]
| |
niet alles wat daer door verheven word: gelijk zijn menschelijke nature van den beginne der mensch werdinge vereenigt was met de Godlijke nature, die over al tegenwoordig was, nogtans was deselvige daerom niet over al tegenwoordig, Joa. 11.15. Ik ben blijde om uwent wille dat ik daer niet geweest ben, Matt. 28.6.7. | |
b. Vr.Heeft dan sijn menschlijke nature geen gaven ontvangen? Ant. Ja, seer groote, maer nogtans eindige gaven, Joa. 3.33. God geeft hem een Geest niet met mate, Esai. 61.1. Psal. 45.8. | |
c. Vr.Ontstaen uyt dese wonderlijke vereeniging der twee naturen geen wonderlijke maniere van spreken in de Heilige Schrift? Ant. Ja 't: want sommige dingen die alleen de Godlijke, of de menselijke nature eygen zijn, worden van den heelen Persoon uytgesproken; en dan nog wel soo als de Persoon Christus de naem draegt van een ander natuer, als daer die dingen eygentlijk op passen, Act. 3.28. God heeft sijn gemeinte verkregen door zijn bloet, Jo. 3.13. De Sone des menschen die in den Hemel is, 1 Cor. 2.8. 1 Joh. 1. | |
b. Vr.Was ons soo een Middelaer, die God en mensch was in een Persoon, belooft, en noodig? Ant. Ja: Mens moest hy zijn om te konnen sterven voor ons: God most hy wesen, op dat zijn dood een waerdigen prijs ware voor alle die zalig worden: Een Persoon most hy zijn, om dat zijn bloed most wesen, 't bloed des Soons Gods, 1 Joh. 1.7. Het bloed Iesu Christi des Soons Gods, reynigt ons van alle onse sonden, Mat. 1.23. |
|