De CL Psalmen Davids, eerst in Nederlantschen dichte gebracht door Petrum Dathenum, ende nu in sin ende rijmen gebetert
(1640)–Jacobus Revius– Auteursrechtvrij
[Folio V5v]
| |
30 Vra. Geloven dan die oock aen den eenigen Salichmaker Iesum, die hare salicheyt ende welvaert by den heyligen, by hen selven, of ergens elders soecken? Ant. Neense: Maer sy verloochenen metter daet den eenigen Salichmaker Iesum, ofse hen schoon zijns metten monde roemen: want van tween een, of Iesus en moet geen volcomen Salichmaker zijn, ofte die desen Salichmaker met waren gelove aen-nemen, moeten alles in hem hebben, dat tot hare salicheyt van node is. | |
12. Sondach.31 Vra. Waerom is hy Christus, dat is een Gesalfde genaemt? Ant. Om dat hy van God den Vader verordineert is, ende met den Heyligen Geest gesalvet, tot onsen hoochsten Propheet ende Leeraer, die ons den verborgen raet ende wille Gods van onser verlossinge volcomelijck geopenbaert heeft, ende tot onsen eenigen Hogen-priester, die ons met de eenige offerhande zijns lichaems verlost heeft, ende ons met syner voor-biddinge stedes voortredet by den Vader, ende tot onsen eeuwigen Coninc, die ons met syn woort ende synen Geest regeert, ende ons by der verworvene verlossinge beschut ende behoedt. | |
13. Sondach.32 Vra. Maer waerom wert ghy een Christen genaemt? Ant. Om dat ic door den gelove een litmaet Christi en also syner Salvinge deelach- | |
[Folio V6r]
| |
tich ben, op dat ic synen name bekenne, ende my selven tot een levendich danc-offer hem offere, ende met een vrije ende goede conscientie, in desen leven, tegen de sonde ende den duyvel strijde, ende hier naemaels in eeeuwicheyt met hem over alle creaturen regeere. 33 Vr. Waerom is hy Gods eenich-geboren Sone genaemt, so wy ooc Gods kinderen zijn? Ant. Daerom dat Christus alleen de eenige natuerlijcke Sone Gods is: maer wy zijn om synent wille, uyt genaden, tot kinderen Gods aengenomen. | |
14. Sondach.34 Vr. Waerom noemt gy hem onsen Heere? Ant. Om dat hy ons met lijf ende ziele van alle onse sonden, niet met gout ofte met silver, maer met synen dier baren bloede gecocht, ende van alle gewelt des duyvels verlost heeft, ende ons also hem tot eenen eygendom gemaect. 35 Vra. Wat is dat geseyt: Die ontfangen is van den Heyligen Geest, geboren uyt de maget Maria? Ant. Dat de eeuwige Sone Gods, die waerachtich ende eeuwich God is ende blijft, ware menschelicke natuere, uyt den vleesche ende bloede der maget Maria, door de werckinge des H. Geests aengenomen heeft, op dat hy oock het ware saet Davids zy, synen broederen in allen gelijck, uytgenomen de sonde. 36. Vr. Wat nutticheyt vercrijcht ghy door | |
[Folio V6v]
| |
de heylige ontfanginge ende geboorte Christi? Ant Dat hy onse Middelaer is, ende met syn onschult ende volcomen heylicheyt, mijn sonden daer in ick ontfangen ende geboren ben, voor Gods aengesicht bedeckt. | |
15. Sondach.37 Vra. Wat verstaet ghy by dat woordeken geleden? Ant. Dat hy aen lijf ende ziele den gantschen syns levens op der aerden, maer insonderheyt aen 't eynde syns levens, den toorn Gods tegen de sonde des gantschen menschelijcken geslachts gedragen heeft, op dat hy met syn lijden, als met den eeuwigen soen-offer, ons lijf ende ziele vande eeuwige verdoemenisse verloste, ende ons Gods genade, gerechticheyt, ende dat eeuwich leven verworve. 38 Vra. Waerom heeft hy onder den Rechter Pontio Pilato geleden? Ant. Op dat hy onschuldich onder den wereltlijcken Rechter veroordeelt zijnde, ons daer mede van den strengen oordeele Gods dat over ons gaen soude, bevrijdde. 39 Vra. Heeft dat yet meer in, dat hy gecruyst is geweest, dan of hy met een ander doot gestorven waer? Ant. Iae 't: Want daer door ben ic seker dat hy de vervloeckinge die op my lach, op hem geladen heeft, want de doot des cruyces van God vervloeckt was. | |
[Folio V7r]
| |
16. Sondach.40 Vra. Waerom heeft Christus hem tot inden doot moeten vernederen? Ant. Daerom, dat, van wegen der gerechticheyt ende waerheyt Gods, niet anders voor onse sonden en conde betaelt werden dan door de doot des Soons Gods. 41 Vr. Waerom is hy begraven geworden? Ant. Om daer mede te betuygen dat hy waerachtelijck gestorven zy. 42 Vra. Soo dan Christus voor ons gestorven is, hoe comt dat wy oock moeten sterven? Ant. Onse doot en is geen betalinge voor onse sonden, maer alleen een afstervinge der sonden, ende eenen ingang totten eeuwigen leven. 43 Vr. Wat vercrijgen wy meer voor nutticheyt uyt de offerhande ende doot Christi aen 't cruys? Ant. Dat door syne cracht, onse oude mensche met hem gecruyst, gedoodt ende begraven wert, op dat de boose lusten des vleesches in ons niet meer en regneren, maer dat wy ons selven hem tot eene offerhande der danckbaerheyt op-offeren. 44 Vra. Waerom volcht daer nae: Afgedaelt ter hellen? Ant. Op dat ick in mijn hoochst aenvechtingen versekert sy, ende my gantschelijc vertrooste, dat mijn Heere Iesus Christus, | |
[Folio V7v]
| |
door syn onuytsprekelicke benautheyt, smerten, verschrickinge ende helsche quale, in welcken hy in syn gantsch lijden, (maer insonderheyt aen 't cruys) gesoncken was, my vander helscher benautheyt ende pijne verlost heeft. | |
17. Sond./45 Vra. Wat nuttet ons de opstandinge Christi? Ant. Ten eerste heeft hy door syn opstandinge de doot overwonnen, op dat hy ons de gerechticheyt, die hy door syn doot ons verworven hadde, conde deelachtich maken: Ten andren, worden wy ooc door syne cracht opgewect tot een nieu leven. Ten derden, is ons de opstandinge Christi een seker pant onser saliger opstandinge. 46 Vra. Wat vestaet ghy daer mede: Op gevaren ten Hemel? Ant. Dat Christus voor den oogen syner jongeren, vander aerden ten hemel is op-geheven, ende dat hy ons te goede daer is, tot dat hy weder come te oordeelen de levendige ende de doden. 47. Vr. Is dan Christus niet by ons tot aen 't eynde der werelt, also hy ons belooft heeft? Ant. Christus is waerachtich mensche ende waerachtich God. Na syn menschelijcke nature is hy nu niet meer op der aerden, maer na syner Godheyt, majesteyt, genade ende Geest en wijct hy nimmermeer van ons. 48 Vr. Maer so de menscheyt niet over al en is daer de Godheyt is: werden dande twee naturen in Christo niet van een ander gescheyden? | |
[Folio V8r]
| |
Ant. Gantschelijc niet: want mitsdien de Godheyt onbegrijpelijc, ende over al tegenwoordich is, so moet volgen, datse wel buyten haer aengenomen mensheyt is, ende nochtans even-wel persoonlijc met haer vereenicht blijft. | |
18. Sond./49. Vra. Wat nuttet ons de Hemelvaert Christi? Ant. Ten eersten, dat hy inden hemel voor dat aengesicht syns Vaders onse Voor-spreker is: Ten anderen, dat wy ons vleesch in den hemel tot eenen sekeren pant hebben, dat hy als dat hooft, ons syne litmaten oock tot hem sal nemen. Ten derden, dat hy ons synen Geest tot een tegen-pant sendet, door welckes cracht wy soecken dat daer boven is, daer Christus is sittende ter rechterhant Gods, ende niet dat op der aerden is. 50 Vra. Waerom wert daer toe geset: sittende ter rechterhant Gods? Ant. Dat Christus daerom ten hemel gevaren is, op dat hy hem selven daer bewijse, als dat hooft syner Christelijcker Kercke, door welcke de Vader alle dinck regeert. | |
19. Sond.51 Vr. Wat nutticheyt brengt ons dese heerlijckheyt onses hoofts Christi? Ant. Eerstelijc dat hy door synen Heyligen Geest in ons syne litmaten, de hemelsche gaven uytgiet. Daer na dat hy ons met syne macht tegen alle vyanden beschut ende bewaret. 52 Vr. Wat troost u de wedercomste Christi, om te oordeelen de levendige ende de doden? | |
[Folio V8v]
| |
Ant. Dat ick in alle droeffenisse ende vervolginge, met opgerechten hoofde, even den selven, die hem te voren om mijnent wille voor Gods gerichte gestelt ende al den vloec van my wech genomen heeft, tot eenen rechter uyt den hemel verwachte, die alle syne ende mijne vyanden inde eeuwige verdoemenis werpen, maer my met allen uytvercoornen tot hem inde Hemelsche blyschap ende heerlijckheyt nemen sal. |
|