| |
| |
| |
Haman's tochtgenooten
Haman vernam van den peins-stillen en droomerigen Tsjarvadar, - die naar oogenschijn ieder lid der karavaan zijn teerzinnige waakzaamheid beschonk, hém echter in argwanend nastaren nauw gehoor gaf, óf met een lichten spotglimlach hoofsch-koel te woord stond, - dat deze reis, in de knetterende hette der vulkanische zomermaanden begonnen, zonder Mazda's heiligen steun wel zéér langdurig zou worden. De zandzee van Iran's hoogland golfde en stoof op den zuidwestelijken wind oneindig rondom tot de bergen, waarin verloren: dorpen, tentkampen en enkele oasen. De aanvoerder kruiste onder het zachte spreken, zijn armen strak over de borstplooyen van het helwit hemd en verklaarde verder, in eene verdoken-ironische eerbiedshouding, terwijl hij zelfs
| |
| |
het kleinste handgebaar vermeed, dat op vele broeysche, door hoozen overstormde, moeylijk-bereikbare pleisterplaatsen, bovendien moesten worden opgenomen, verschillende hooge reizigers, een convooy slaven, koninklijke, kostbare goederen en fijne tapijtstoffen. Goud nu, meende de opperdrijver bedeesdelijk, blonk voor begeerigen zelfs onder slijk. Vermoed of opgemerkt door weekhartige en rondzwervende veeherders, levend van blanke melk en onbelast meel, veranderde het dezen in stout-stelende, bloeddorstige schelmen, als Tarters, Usciërs, Paraetaceners en andere rustverachtende dieven, loerend achter de berggevaarten. Om hachelijke beroovingen en uitmoordende overrompelingen bij donkere nachten te ontgaan, zou hij, gelijk de bedreigde en vervolgde scarabee, telkens misleidende wegen inslaan en hier en daar zelfs ontoegankelijke, woeste rotspassen beklauteren moeten. Ook zei de Tsjarvadar, schoon gelaten en zonder eenige angst-aanjaging, wijl hij uit de heilige Vendidâd de bezwerende spreuken tegen de daeva's zielsinnig kende, dat iedere woestijntocht zijne eigene kommervolle, alevel onberekenbare gevaren meebracht. Hier, in de woestenij van steppen en rotsgraniet, die 's morgens en 's avonds éénzelfde huivering van geheimzinnigheid en ondoorgrondelijkheid over ons bren- | |
| |
gen, gloeyde het landschap niet bloesemend voor d'oogen uit gelijk het in de verte lichtende Ecbatana, waar de groote Heer Haman, nabij Medië's wonderoord, misschien gewend was te jagen achter de pijnbosschen met de edelen en rijksgrooten, in het lommerkoele woudgebergte, en waar hij slechts van uur tot uur had op te snuiven, de zoetrookende kruiderijen der gouden wijn gaarden en stoven de lusthoven. Hier, in de woestenij, klonk evenmin het lokkende snarenspel der weelde-kranke hofgasteryen; smeekelijk spel dat de zinnen der menschen verwarde, het lichaam bedwelmde en uitputte, en de ziel doorweekte met een wulpsch, onmatelijk genot van levensdronkenschap. Hier woedde de zonnebrand, stonden de eeuwen en de tijd stil onder de onbewegelijkheid van het hemelazuur; dwaalden zij zélven verdoold rond in het al-onmetelijke van het landschap. Achter blauwdonkere schemers, meten d'oogen de sneeuw-verte der ontzachlijke bergtoppen, als de voeten verschroeyen in het brandende zand of op het zengende steen. Terwijl de grazende lastkameelen zich rauw de ruggen openschuren om zich te verlossen van het jeukende ongedierte, zinkt de groote heer Haman amechtig en half-bewusteloos van fel-pijnigenden dorst op het zand, kermend naar één dronk water, één slok, vaak verachte- | |
| |
lijk weggespoeld bij den maaltijd der grooten.
Haman beluisterde, innerlijk-verwoed, den toon der stille ironie in de volle, zachtzingende stem van den plechtigen Tsjarvadar. Wild wou hij opbruisen, een zijner witgetulbande Aethiopische slaven bevelen dien hooghartigen Pers met wondende geeselslagen den nek te doen krommen, tot hij in jankende onderworpenheid zou kruipen aan zijne voeten; kruipen voor hém, den vorstelijk-ontbodene naar Susa. Hoe echter zou hij hier in deze karavaan, behalve door eenige Hindoes en Chaldeeuwers, Assyriërs en Arabieren, een stoet Aegyptenaren en één Hebreeuwer, eenige Mooren en Canaänieten, voor het grootste deel door Iraniërs en Anatoliërs bevolkt, den vrijen opperdrijver, beschermd door karavaanslaven van allerlei stammen, en nomaden uit het hoogland, kunnen straffen zonder eigen lijfelijk gevaar? Hij bedwong dus zijn toorn en verzonk, moedeloos en neerslachtig van ongeduld, met zijn biechtende en aangehitste gedachten in het nog zoo klaar stralende verleden: zijn tochten als koninklijke geheimspieder in Klein-Azië en zijn verkenningen met Koning Xerxes zélf in Aethiopië en Meroë, waar hij eerst ten volle besefte hoe door een enkele gril van den Algebieder, een diep-vertrouwde plots kon worden verbannen en in
| |
| |
ongenâ vallen. De groote Heerscher, onder de duizeling zijner waereldmacht in oostersche zwijmeling levende op zijn goud sprookachtig-doorlichten burcht te Susa, had hem, Haman, slaaf en menschelijken nieteling, ganschelijk vergeten. Hoe zou dezen Koning der Koningen ook, tusschen armozyn en weeken weerglans, het bleeke of donkere fluweel van naakte vrouwendijen, het vuurspel van diamanten en smaragden, de gloedstraal bijgebleven zijn uit de heetbegeerige en bewonderende oogen van een nederig lastdier als hij? Hoe zou deze Gebieder, droomend onder de ruischende koelte zijner zachtklaterende kristallen paleis-fonteynen, die een gouden regen neer-fonkelden, en slank-ombogen palmetten van door-purperde waterpaarlen bruisend uitstortten in albasten waterbekkens, hoe zou deze Gebieder heugenis behouden hebben aan een onooglijk slakkenhuisje in zijn tropisch-bloeyenden levenstuin? Xerxes, de machtverbrijzelaar, de zelfkweller en ziels-angstige, wist slechts van eigen wellustzoet bestaan en van een even ongedurig als onverzadigbaar levensgenot. Wat wierd dezen eeuwigen Heerscher het leven van één menschelijken nieteling? Koning Xerxes had hem ganschelijk vergeten. Alleen de wichelaars van het Zwarte Land, met hun nachtdiepen blik, hun geest-bezielingen en tooverijen, konden hem weer door
| |
| |
een vurig-opgewonden prikkelen van herinneringen, tot den Albeheerscher brengen. In de karavaan verkeerde Haman nog steeds bij voorkeur met d'Aegyptenaren, twee aanzienlijke priesteren, krijgers, tempelbouwers en eenige steensnijkunstenaars, tegelijk dwepende krokodillen-vereerders als hij, stoute en phantastische zonen van Seth, mee opgeroepen naar Susa, ter bearbeiding van fijne ectypa, zegelstempels, halssnoeren en diamanten enkelringen. Hen sprak hij fluisterend over de mogelijke roofavonturen en gevaren van den tocht, het plunderend geweld van Tarters, Araben en andere zwervende volkshorden. Bij stug-zwijgzame en mijmerende buien speelde Haman in scherpe winzuchtigheid schaak met de krijgers, als er avondkoelte en rust daalden in de tenten, en zijn ontstelde tong sluwe zetten stotterde onder de benevelende en bewogene werkingen zijner peinzingen over toekomstig en roem als gunsteling, misschien wel als kroonraadsman, opperkamerling of stadhouder van den almachtigen Xerxes.
De jonge Aegyptische krijgers met de onbehaarde kaken en de, langs de tengere oorschelpen tot den nek uitgesneden kobaltblauwe, helroode, geel-gestreepte of witbeschilderde stalen helmkappen, hunne kortgeschoren schedels rondend om hoofd-hoekingen en bultlijnen heen, en waarop bij enkelen
| |
| |
reigerveeren als purperen pluimen pronkten, waren Haman het liefste gezelschap, vooral op nachtelijke tochten onder den grillig-ronddwalenden flambouwengloed. Dan was de hitte-teistering van de vuurrotsen der middagsteppe door een dauwende koelte opgeslurpt en trilden de arendssteenen zelfs in een vochtige kilte. Er klonk gebrul van wilde dieren en gehuil van hyena's tusschen de bergranden en hellingen. Maar door de eindelooze woestijndonkerte speelde de koelte van den avond en twee almachtige dingen beheerschten Haman's wezen: de onbegrensde stilte en de geheimzinnige fonkelingen der myriaden starren in de blauwduistere hemelruimte. Zoo, onopgemerkt, kon hij spreken over alles, met d'Aegyptenaren in het gelid, terwijl de lijnloopers en gidsen half slapend voortstapten in den nacht, naast hun beesten. Vlak achter hem klonk het mysterieus-gonzende, monotone getokkel van een dutara, onder de zachte sprookjespoëzie van de Iranische drijvers die hunne kameelen oude, teedere verhalen deden van verre, liefdesdroeve zwerftochten. Hij ontroerde, Haman, en het onmeetbare uitspansel van donkerend blauw vertrouwde hij al zijn eerzuchtige droomen toe.
De Aegyptenaren in den stoet bleef hij met verbazing bestaren. Hij bewonderde hun halfingehouden schim- | |
| |
penden blik tegen de geminachte Perzen, de verwijfde Babyloniërs, de luid ruchtige Assyriërs en tegen den alleenen, zwijgenden en droomenden Hebreeuwer van Judaea's heuvelen, Mordechay uit Susa,... allen dooders van Goden. Slechts de zonen van het Zwarte Land, hevige verfoeiers van vreemde rassen, keken niet gelokt en verlangend, als in het avondduister de schoongevormde, bijna naakte slavinnen van aanzienlijke vrouwen, zacht tusschen de tenten slopen om zich schuw te baden bij een plas of bergbron, en het fijne schelletjes-geklingel harer enkelspangen over den schemerenden grond een wonderlijk-weeke muziek murmelen ging. Zij bespotten ook stillekens, op den middag, onder Haman's gloeiende zonnescherm, de kunstiglijk-gekrulde, met couleurige linten doorstrengelde baarden en haren der heftige zonen van Assur en de valsche, dikke, onreine pruiken der rijke Ahura-vereerders. En schoon d'Amalekiet, als ‘bekeerd’ Mazdayacner, in zijn nieuwbakken gunstelingenschap uit de handen van den voetlooper, namens den Heerscher, ter eeregeschenk ontvangen had om er zich onmiddellijk mee op te tooyen, een rijkgeborduurd, purper Medisch kleed, gouden gordel, gouden kettingen en armbanden,... het onfleurige, broeische kapsel der Achaemenidische hovelingen en praalschitterende ridders kon hij zich in
| |
| |
de woestijn niet onder den tulband over de brandend-zweetende ooren hangen, al zou hij om deze etiquette-ontuchtigheid voor de schriele, hekelende, stroef-ceremonieele en hatelijk-hoffelijke Perzen gelijk een Ahrimanisch mensch beest, een daeva-dienaar, door de steppen trekken. Zoolang Haman ademde buiten de verblindingen en glansingen van Susa's koningspaleis; niet rondzwierf nog tusschen Xerxes' spionnen die een insleurende benauwenis schiepen, behoefde hij evenmin te zweren bij Cyrus' heilige Passagardae-graf, als zijn eigenzinnige en tradities-aanrandende daden rechtvaardigen. Was hij zelf geen onversaagd afstammeling van Agag, een princelijke Hammedatha, wiens koen en allerstrijd baarst geslacht vele heerlijkheden der waereld had aanschouwd? Trots en hoogmoed bruisten hier feller dan zijn drift. Al wilde hij met wraakzuchtige gretigheid onder de karavaan-reizigers het liefst en télkens zijn grootredenaarschap openbaren, ontstellend doen zien de macht waarmee hij het onmiddellijke woord gestalte en ziel kon geven en met een beeldenden hartstocht voortstuwen, de minachtende hoffelijkheid des opperdrijvers en de beleedigende argwaan van een zéér ontzien Perzisch derwisj in den stoet, - hem dagelijks beloerend alsof hij een sluipmoord op zijn leven stelde, - belemmerden hem er toe. In zijn haat,
| |
| |
heerschdrang, wrok en jaloezie, stond Haman voor het aanzicht der tochtgenooten nog zóó donker tegenover de ijle offer vaardigheid, het peinzend-bewakend, droomerig idealisme van den Tsjarvadar en het afstootelijke wantrouwen van een halfzinnigen derwisjbedelaar, die rondstrompelde tusschen de tenten gelijk een afgeschilferde, menschelijke knotwilg, dat hij, de voorspelling van den ouden ziener, - bij de laatste karavaanserail weer achtergebleven, -: de onbreekbaren, de brozen en de buigzamen onder de afpersende kracht van zijn fnuikenden wil te kunnen brengen, hier niet bij machte was te verwerkelijken. Zijn tong lag nog besloten tot zijn beurt van spreken naderen zou. Daarom zocht hij in de karavaan vooréérst de stilte en de wrokkende eenzaamheid. Ook de tien Aegyptenaren leefden hier stug en afgescheiden als hij, al droomden zij misschien van het wellustig lokken der dartele fluitspeelsters in hun vergulde gondels, dobberend op den zomernachtelijken Nijl, vol geheimnis omdampt door het zilverblauwe, zachte phosphorvuur der nevelige maan.
Bij oponthoud, het dorstlesschen aan koele bronnen, het aftergend-lange rusten der kameelen vóór een bestijging van angstige steiltens waarin uitgebrokkelde eremiet-spelonken, zag Haman hen zonder morren tegen de hoogoven-blakering der zon, in
| |
| |
zwijgzame aandacht schaak spelen of hoorde hij hoe roerend een weemoedige Aegyptische stem een harp nazong. Eenigen beschilderden in warmen en bontkleurigen gloed hun vierkant-platte pijlenkokers, bovenaan gecierd door de geelkrullende manen van bronzen, grimmige leeuwenkoppen, of oversmolten den rug hunner wapenschachten met brandend-blauwe verven, die in het heetwitte en schelle woestijnlicht aftintelden als glazuur. Anderen weer slepen den flonkerenden beugelrand hunner stalen klapsis-trums scherp. Ook de ciersteensnijders en graveerders onder het stoetje Aegyptenaren, arbeidden bij elke gedwongen halte vroom-geduldig, ingodsdienstigen ernst, zich nauw werend tegen het jeukende kwellen der luisvliegen. Zij griffelden met spitse stift in de gepolijste bandagaat een mystieke figuren weemling der priesterlijke geheimschriften, kruisnetspinnen en gordelwebben, of bewerkten de ruwe lazuur in koene beitelingen rond een wondere strepenstraling tot heilige amuletten. Haman wierd altijd weer naar een eerbiedige bewondering gedrongen door hun uiterst-fijnzinnig, symbolisch-vercierend insnijden van wapenen waarin zij, óf het naïeve bloemslingerspel hunner kinderlijke droomen uitleefden, óf plots koorts-angstig en vol vrome vervoering beeldend grepen naar wanschepselen;... wanneer zij krododillenmui- | |
| |
len spalken lieten op stoere krijgersrompen, loenschende jakhals- en slangenkoppen wrongen op tengere vrouwenboezemsen fabelachtig-vergroote sperwervleugels klepperend aflijnden boven menschen-schouders. En altijd weer opnieuw verbaasde het hem dat dezelfde spiermagere, platheupige, donkere mannen van het Nijldal, die met zulk een vernietigende fierheid, met zulk een ontzettende en genadeloos-strenge kracht hun rotshooge goden- en koningslichamen uithouwden in hun rijk, tegelijk zóó fijn en brooshartig het ineenslingerende lijnenspel van lotus-stengelen en papyrusmeeldraad, penseelen of ingraveeren konden langs de gestrekte halzen of op de schildpadvormige voorbladen hunner lyra's en de ombogen halve manen der roodbesnaarde harpen. Haman zuchtte. Deze vlijtige werkers, niet opkijkend van hun scarabae-jaspissteen, duistergele carneolen, hun pijlenkoker, albasten blanketsel-vaasjes, cornalijnen oorringen, Hathor-beeldjes en zilveren keveren, wanneer zij hun vereerde moerasroos met haar zoeten beker geur schilderden of insneden, - de lotuskelken die zij vlochten om de onbezielde voorwerpen, éven vurig naar de edele bloem verlangend als de beziélde dingen zelven, - waren tegelijk de woest-phantastische verslinders der Typhon-leer. Deze weekhartige peuteraars waren tegelijk de man- | |
| |
nen die met een goden-ontstellende dommekracht-energie, al hooger en hooger, de duizelende toppen hunner pyramied-gevaarten ópdrongen tegen den hemel bóven de al dieper in de aarde afdalende holdonkerten hunner Pharaönische sarcophagen en marmeren labyrinthen.
En zoo bleef het Haman verbazen, dat deze soms wreed-sobere Aegyptenaren ook in de karavaan éven hartstochtelijk-ijverig werkten als in eigen honk; dat de groote en beweeglijke handen der mannen onafgebroken sneden, snéden in ruw, tintloos Indisch bergkristal of in edelsteen, waarop zij met tenger gereedschap heerlijke glansen slepen: goudachtigen lakgloed op aquamarijnen en agaten en gele topazen, purper-violette en dubbelstralende weerschijnen op turkooyzen en granaat, wijnkleurspelingen op camolyn en edel-opalen. Zoo bleef het hem verwonderen, dat voor hún oogen slechts bestond het wondere lichtleven der juweelen, wanneer zij de vingers, al wentelend de facetten, speelsch doopten in het ijle groen en zeepbellengoud van Scythische smaragden, in het avondazuurblauw van hyacinthen en in het vloeyende hemelemail van saphieren. Zij arbeidden als onder een slavendwang. Met hun kortgeschoren schedels zonder kap of doek, naakten romp en naakte dijen, vertoonden zij zich gelijk slungelige, argelooze kna- | |
| |
pen die déden alsof zij zwaar zwoegden voor de schatten van Isis. En gelijk Lybiaansche ezels éven vast van tred door donkernis stapten als in licht, zoo óók bleven zij bij de verlossende avondkoelte der woestijn éven onveranderlijk als in de daghette die alle anderen schier tot waanzin prikkelde. Haman mijmerde,... dat de Wijsheid bij de mannen van het Nijldal zich toch niet alléén neervleide tusschen de schaduwen der grijsaards.
|
|