Regelnummers proza verbergen
| |
| |
| |
Hoe wij Christum volgen sullen in bidden.
Dat xi capitel.
1Wij leesen bij den Euangelijsten, dat Christus Onse Heer
2gansche nachten geweest is in Sijn gebedt. Hij en heeft
3niets niet aengevangen te doen, Hij heeft dat mit den gebedt
4aengevangen. Doen Hij Sijn Apostelen kiesen woude, soe is
5Hij wtgegaen, als den Euangelist Lucas seet, op eenen berch
6te bidden ende Hij bleef ouer nacht inden ghebede Gods.
7Doe Hij den bitteren doot voor ons lijden woude, doe is
8Hij ierst gegaen in Sijn gebedt bij den berch van Oliueten int
9hoofken. Wij lesen oock bij den Euangelist Marcum, dat
10Onsen Heer des morgens vroech opstont ende ginck heenen
11wt in een woeste plaets ende daer badt Hij. Een leeraer seet:
12‘wie dat leuen Christi weet ende bekent, die weet dat Sijn
13leuen in staedich bidden geweest is. Cristus onse Heer ghe-
14biet dat wij bidden sullen sonder ophouden’. Wij lesen bijden
15Euangelist Lucam, dat Hij des daechs leerden inden tempel
16ende des nachs ginck hij wt ende bleef ouer nacht aenden
17berch van Oliueten, als die Heijlige leeraers seggen, in Sijn
18gebedt.
19Hier in hebben die Apostelen ende die ierste christen den
20Heer naegeuolcht, als wij dat hebben inden Wercken der
21Apostelen. Wij hebben daer oock, doen Christus ten Hemel
22geuaeren was, dat sij wederom gecomen sijn te Jerusalem
23ende sijn volherdich gebleuen inden gebedt mit Maria, die
24Moeder Jesu, ende mit Sijnen broeders. Wij lesen oock, dat
25Petrus ende Johannes op sijn geclommen inden tempel
26mitten anderen, om die negende vre des gebedts.
27Siet, heeft Cristus onse Heer ende die Heijlige Apostelen
28ende die Moeder des Heeren sus geweest inden gebedt, hoe
29veel te meer moeten wij dan blijuen volherdich inden gebedt,
30wij die in sunden ontfangen sijn ende alle tijt die een sund
31ouer die ander doen ende alle ogenblick die godtlijke hulp
32behoeuen. Ende dat wij dat niet en behoefden, noch ons niet
33van noeden en waer, ende dat wij niet en hadden dat exempel
34Ons Heeren, noch der Apostelen, noch oock Sijn gebodt, soe
35soude wij nochtans gern sijn int gebedt om die werdicheijt
36des gebedts. Want dat gebedt en is anders niet dan vrient-
37delijck gespreeck mit Godt; ende het is groete eer ende wer- | |
| |
38dicheijt dat een mensch die stof ende assen is, dat hij spreeckt
39mit Godt, Sijnen Heer, ende dat hij alle tijt eenen vrijen toe-
40ganck hebben mach tot Hem ende dat hij alle sijns hertten
41becummernisse mit vrijen gemoet hem te kennen geuen ende
42ontbloeten mach, ende dat hij dat oock altijt gedoen can;
43ende daerom soe en moegen wij niet beters, noch nutte-
44lijcker, noch werdiger hebben dan dat gebedt.
45Hier mit hebben die christen voortijts veel wtgericht, hier
46duer is die Heijlige Kerck vermeerdert ende beuest geworden,
47als wij sulcx oock hebben in die Wercken der Apostelen
48ende inden Brieuen Sinte Pauli. Wij lesen dat inden Nieuwen
49Testament ende inder Kercken Historien, als die christen in
50noeden waeren ende bestreden worden hier in oft daer in,
51soe hebben sij altijt tot Godt geloepen ende hebben Hem
52gebeden, dat Hij haer aensien woude oft helpen oft bescher-
53men oft leeren oft troosten woude in haeren noeden, oft dat
54sij tot kentenisse der waerheijt comen mochten; ende dat sij
55voert mochten gaen ende volcomen werden ende Sijnen wil
56in alles volbrengen mochten; veel leestmen van dat gebedt.
57Men leest inden Wercken der Apostelen, doen Petrus ge-
58uangen was van Herode, dat het gebedt geschiede voor hem
59tot Godt sonder onderlaet. Sus lesen wij oock van Sinte
60Pauwels, dat hij dick sijn knien boechden in sijn gebedt voor
61alle menschen. Dat hij staedich voor die christen gebeden
62heeft, dat hebben wij in sijn Brieuen, daar hij spreeckt:
63‘wij dancken Godt altijt voor v allen ende gedencken uwer
64in onsen gebede sonder onderlaet etc’. Hij sprack ock op een
65ander plaets: ‘wij dancken Godt den Vader ons Heeren
66Jesu Christi ende bidden alle tijt voor v etc’.
67Hier in moeten wij Christum ende die Apostelen naevolgen
68willen wij christen sijn. Men leest dat Sint Bartholomeus
69hondertmael inden dach in sijn gebedt sijn knien boochden
70ende ock hondertmael des nachs. Men leest ock dat Sint
71Jacop Alpheus soe dick sijn knien boochden in sijn gebedt,
72dat sij waren soe hert als cameels huytten. Wonderlijck veel
73leestmen in dat leuen der apostelen van haer gebedt; alsoe
74veel int leuen der outvaders, hoe dat sij gansche nachten ende
75gansche dagen sonder ophouden waren in haeren gebeden;
76ende wat vijnden wij ock dat die apostelen dicker vermaent
77hebben den christen dan tot dat gebedt. Sint Pauwels ver- | |
| |
78maent die van Ephesien stadich tot bidden; hij seet: ‘biddet
79stadich inden geest ende wacht tot Hem in alle gedueri-
80cheijt’. Hij sprack op een ander plaets: ‘biddet sonder
81onderlaet ende sijt danckbaer in allen dingen’. Sint Peter
82seet: ‘sijt wijs ende waeckt int gebedt’. Nu seet Christus,
83Onse Heer: ‘bidt, soe wort v gegheuen; sueckt, soe vijnt
84ghij; clopt, soe wort v open gedaen’.
85Dit middel hebben allen Heijligen ghebruijckt inden
86Ouden ende Nieuwen Testament; ende hebben altijt tot
87Godt geloopen mit haer gebedt, in al, ouer al, ende dat sij
88wisten dat Hem het alder aengenaemste was, dat hebben sij
89gheoeffent ende hebben Godt aengebeden inden geest sonder
90onderlaet; ende dat haer voorquam daer hebben sij haer in
91die Godtheijt oft in die Heijlige Drieuuldicheijt oft in die
92Passie Ons Heeren oft in die Heijlige Vijf Wonden, oft in
93Sijn heijlich leuen ende gotlijeke leringe opghericht sonder
94belden, sonder wijsen, alleen mit een betrouwen inden geest
95bouen haer seluen. Sommighe, als sij haer in Godt, oft tot
96dat Godtlijcke Wesen keerden mit dat geen daer sij voor
97bidden wouden, dat sij dan falieerden ende gebraecken in
98haren geest; ende sij sweefden in gebruijckelijcke eenicheijt
99mit Godt bouen alle beelden; ende dese worden alle tijt
100sonder onderlaet verhoort ende gehoort, daer sij voor
101bidden. Dan eer sij hier in quamen, soe hadden sij haer in
102alles door ende ouergegaen ende het had haer gecost dat sij
103hadden, van buijten ende van binnen, ende dat sij liggende
104ende ruerent hadden; ende soe doorbraeken sij alles dat inden
105hemel ende dat op der erden was mit eenen blooten toekeer;
106ende alsoe waeren sij alle tijt bouen haer seluen ende baden
107alsoe den Vaeder aen inden geest ende waerheijt. Sij vonden
108Godt alletijt in dat ouerste deel haers geests ende daer ge-
109bruijckten sij Godt haeren Heer geheel ende volcomelijck,
110bouen tijt ende steede; ende sij aenbaden Hem ende sij vol-
111brachten den dienst der Heijliger Missen ende sij hoorden
112dien ende sij lasen haer getijden ende gingen haren alfaet,
113in die eenicheijt, in ghebruijckelijcker minnen des godtelijcke
114wesens in een wesen weselijck dan bouen haer seluen.
115Een leeraer seet: ‘om dat sij van binnen alsoe opclommen
116inden geest wt minnen in dat alder hoochste des geestes in
117haer gebedt, soe waeren sij soe vruchtbaer onder alle men- | |
| |
118schen ende in alle menschen, want sij baeden in den geest
119ende in die waerheijt’. In den geest ist al vruchtbaer; in den
120geest moetmen bidden ende dat gebedt wil Godt. Ist dat wij
121nu inden geest niet en cunnen gebidden, soe sullen wij mit
122den woorden Godt, Onsen Heer, aenbidden mit alder wer-
123dicheijt, mit alder aendacht, mit alder vreesen, ende sullen
124mit ons hert ende gemoet geheel in Godt keren ende sullen
125Godt den hemelschen Vader bidden, dat Hij ons geuen wil
126door Christum Jesum Sijnen Soon, daer wij om bidden
127ende daer wij voor bidden ende daer sullen wij ock in ver-
128hoort werden; ende dat ist ock dat Christus Onsen Heer ons
129ock belooft. Hij seet: ‘ick seg v: voorwaer, voorwaer, ist
130dat ghij den Vader iet biddet om Mijnen naem, dat sal v
131gegeuen worden’.
132Een heijlich mensch seet: ‘dat is seeker, ist dat saeke, dat
133een mensch Godt bade, als hij schuldich is te bidden, dat is
134om eenen goeden geest, dat is inden naem Christi oft om
135eenen volstandighen wille Godt te dienen, oft mit Godt te
136blijuen oft af te staen die sunden tot inder doot toe; dese mogen
137alle gracie ende hemelsche genaede ontfangen,
138ouermidts die chracht Godts van bouen’. Sint Iacop seet:
139‘is dat iemant onder v. wijsheijt gebreeckt, die biddet van
140Godt, die een iegelijck rijckelijck geeft ende niemant en ver-
141wijt, soe sal die hem gegeuen worden; dan hij moet alsoe
142bidden, dat hij inden geloeue niet en twijffelt etc.’ Wij lesen
143ock dat Sint Iacob seet: ‘dat stadich gebet des rechtwer-
144digen vermach veel’. Helias was een mensch sterffelijck als
145wij ende hij badt een gebedt dat het niet regenen en soude
146ende het en regende niet op erden drie iaer ende ses maenden;
147ende hij badt wederom ende den regen ende die erde bracht
148haer vrucht voordt.
149Nu bidden wij al, wij spreken dat Pater Noster alle dage
150dat Christus Onse Heere ons gedicht ende geleert heeft; ende
151wij lesen die Psalmen ende die heijlige gebeden, die Godts
152vrienden door den Heijligen Geest geschreuen ende ons
153achter gelaeten hebben; ende wij sijn staedich in Godts
154dienst ende wij sijn in Onser Lieuer Vrouwen Broederschap,
155oft in die Broederschap van den Soeten Naem Jesus, oft in
156die Broederschap van der Coorden ende gaen ende ont-
157fangen den aflaet; ende wij blijuen al die wij sijn, wij en gaen
| |
| |
158niet voott in heijlicheijt ende wij en werden niet verhoort,
159al bidden wij hierom ende daerom. Dat is waer, wij werden
160wel gehoort dan niet verhoort; ende dat is daer om: ons
161hert, ons meijnunge ende werckinge, onse liefde is beseten
162hiermit ende daermit. Een iegelijck gae in sijnen eijgen gront,
163hij sal lichtelijck sien ende mercken dat hij wat heeft dat hem
164vermiddelt van Godt ende dat hij Godt niet genaeken en
165can, al ist ock dat die ende dien voor ons bidt ende wij en
166begeeren dat ende dit niet te verlaeten, noch hier wt noch
167daer wt niet te scheijden, oft wij sijn hier mit oft daer mit
168beseten, oft wij sijn in sunden oft wij en leuen niet inden
169geboden Godts, noch wij en doen der Heijliger Kercken
170niet genoch in allen haeren geboden ende in haeren wijsen,
171noch wij en willen Godts wil, noch der Heijliger Kercken
172niet genoch doen. Daerom wort ons gebedt niet besprongen
173mit dat bloet Christi, noch mit dat gebedt Ons Heeren niet
174gemenget ende al ist, dat wij geheele nachten sijn in ons
175bidden ende dat wij den geheelen Souter wtlesen ende alle
176tijt Godt bidden ende andere heijlige menschen ock voor
177ons bidden om Godts barmherticheijt, wij en werden niet
178verhoort, noch wij en mogen niet verhoort noch gehoort
179werden. Siet, wij moeten wt al van al keeren ende gekeert
180sijn van al dat Godt niet en is, sullen wij verhoort werden.
181Voorwaer, voorwaer, keeren wij ons niet van al, wt al, mit
182al, in al dat Godt niet en is, oft dat in Godt oft mit Godt niet
183en is, soe blijuen wij in sunden ende wij blijuen sundaers;
184ende wij weeten dat Godt die sondaers niet en verhoort.
185Het is te vergeefs ende alles niets niet soe lange wij wt die
186sunden niet en scheijden, noch wt die oorsaeken der sunden,
187wij en werden niet verhoort, noch in dit, noch in dat. Wij
188bidden voor anderen oft voor ons seluer, ende dat wij al dit
189ende dat hooren oft lesen oft van die ende van dien vermaent
190worden hier in ende daer in, het en beruert ons niets niet.
191Sullen wij wel bidden ende dat wij verhoort worden, soe en
192moeten wij niet alleen scheijden wt die sunden ende oor-
193saeken der sunden, dan oock wt alle mennichuoudicheijt ende
194van dien ende van die, ende wt al dat Godt niet en is. Wij
195lesen, als die Heer Sijn gebedt doen woude, dat Hij Hem
196scheijde van Sijn apostelen. Dit heeft die Heer ons gedaen
197tot een voorbeeld. Alle die Christum gevolcht hebben, die
| |
| |
198hebben haer gescheijden, niet allen wt die sunden, dan ock
199wt die oorsaeken der sunden ende wt al dat Godt niet en
200was ende daer sij Godt ende Sijn gebodt niet volbrengen en
201mochten; ende wt al dat haer vermennichuuldighen mocht;
202ende dit deden sij al om dat sij haer in alder puerheijt in Godt
203mit haer ghebeeden oprichten mochten. Wij hebben int
204Euangelio, dat Sint Jan Baptista sijn heijlige ouders verlaten
205heeft in sijn ionckheijt ende hij vloeij inder woestijnen. Dit
206heeft hij gedaen sonder twijfel dat hij hem in alder puerheijt
207bewaeren mocht ende alle tijt mit sijn gebeden in Godt op-
208gericht mocht blijuen. Sint Jan ende alle heijligen menschen
209weeten wel dat die grcaie Godts die sij van Godt ontfangen,
210dat die nummermeer soe groot noch soe hooch en is, men
211mach die wel verliesen in die oorsaeken; ende daer men die
212niet waer en neempt mit gestadich blijuen bij Godt. Dat is
213seker, een mensch van hem seluen en heeft niet dan gebre-
214ckelijckheyt ende mach vallen in alle manieren in sunden oft
215ten minsten in verstroeijtheijt oft in menichuuldicheijt.
216Ist dan, dat wij beseeten sijn mit sunden, oft mit dit oft dat,
217soe en mogen wij ons in ons gebedt niet oprichten. Ende al
218comen wij tot Godt ende sijn wij beseten hier mit, daer mit,
219ende wij bidden; ende mit al ons bidden en rechten wij bij
220Godt niets niet wt, want ons gebedt en wort niet opgedragen
221voor dat graciose aengesicht Godts, dan dat is gemiddelt
222ende vermiddelt ouermidts die donckerheijt der sunden ende
223der menichuuldicheijt, daer wij ons niet wt en geuen, noch
224laeten en willen. Die engelen en willen noch en kunnen ons
225gebedt niet gehooren, jae, sij vlien daer van, want het stinckt
226al voor den oogen Godts daer wij bidden mit den mont ende
227niet mit der hertten inden geest ende inder waerheijt. Waer
228men niet geheel en is in Godt gekeert ende daer men hem
229seluen niet en keert in Godt ende dat men Godt ende dat
230godtlijck is sueckt ende meijnt, daer bidtmen al te vergeefs
231mit den mont; ende het en is al niets niet datmen doet, daer-
232men dit ende dat niet en laet, ende datmen Godt niet al ge-
233heel aen en neemt. Ende dat en is niet dat wij dick te bichten
234loopen ende dat wij bidden ende roepen tot Godt mit groote
235nersticheijt, dat Hij ons ontfermen wil. Want dit en ist noch
236al niet, noch Godt, noch wt Godt niet, dan dit doet dick
237den Duijuel, die behendich, subtijl ende schalck is, die mackt
| |
| |
238een deuoci van binnen, datmen meijnt datmen geheel in
239Godt gekeert is. Den Duijuel geeft dick den menschen een
240sueticheijt oft hij troost haer van binnen hier in ende daer in,
241ende dat in haeren inkeer tot Godt. Ende haer dunckt dat
242sij geheel in Godt gekeert sijn, ende al vallen sijr in sunden
243oft doen dit ende dat, dat Godt niet en is, dat sij al euen wel
244tot Godt gekeert sijn ende dat Godt haer in alles verhoeren
245sal ende dat haer gebedt Godt aengenaem sij. Ende dese, al
246gaen sij ter kercken ende al hooren sij Misse ende al cunnen
247sij schoon gelaet toonen ende seer deuoot vertoonen van
248buijten, het en is al niets niet, daer sij niet geheel in Godt
249gekeert en sijn in allen Sijnen Wesen ende sij mogen mit
250allen haeren gebeden niets niet wtrichten, jae, hoe sij meer
251ende meer bidden, hoe sij booser worden ende Godt meer
252vertoornen. Dat is seker, waer den mensch niet en begeert
253hem te beteren ende die sunden ende die oorsaeken der
254sunden niet en vliet ende hem seluen niet en laet noch ver-
255laet in al, ouer al, oft hij en begeert hem niet te laeten, siet,
256dese en mach Godt niet genaeken mit allen sijnen gebeden,
257al ist dat hij oock xx oft dertich iaer oft xl jaer, iae, hondert
258iaer ende altijt sijn gebedt spreeckt ende geheel nachten ende
259dagen ouer brenckt mit bidden, soe en heeft hij doch niets
260niet wtgericht mit bidden, noch en heeft niet een Pater
261Noster, iae, niet een woort gesprocken dat Godt aengenaem
262is. Die leeraers seggen: ‘waer den mensch niet en verlaet
263noch en laet die sunden, hij en is niets niet, hij is wijt van
264Godt, jae, hij meijnt dat hij een goet christen mensch is ende
265dat hij sijn dinck wel doet ende dat hij ter kercken gaet; dat
266hij vast ende ten Heijligen Sacrament dick gaet; ende dit
267ende dat doet dat die Heijlige Kerck gebiet; ende hij hier
268mit is wel tevreden, hij verlaet hem op sijn gebedt ende op
269sijn oeffeninge ende goede wercken; ende hier mit gaet hij in
270Godts dienst ende ten Heijligen Sacrament; ende hij en treckt
271niet wt den ouden Adam, soe en ist al niets niet, het waer
272hem beter dat hij hier toe niet en ginck ende neem hem seluen
273waer ende sijn gebreken, dat hij die laet ende verlaet’.
274Wist den mensch hoe hij hier mit voor Godt staet ende wat
275hij doet, hij soude van ancxt ende vreese doot blijuen. Het is
276een ancxtelijck, een sorchlijck ende een grouwelijck dinck,
277ten Heijligen Sacrament te gaen, te bichten te gaen, sijn
| |
| |
278gebedt te spreeken, Misse te hooren, daer dit ende dat niet
279gebetert en wort, noch daer men dit ende dat niet en laet
280ende verlaet; ende oock hem seluer in al, ouer al.
281Wat ist al datmen dit ende dat doet ende datmen gansche
282nachten die Psalmen leest ende hier ende daer gaet, soemen
283dat doet in een groue ende in een blijnde wijs. Wat ist al,
284als dat niet leuendich noch smaecklijck, noch vruchtbaerlijck
285en wort. Menich mensch meijnt dat hij dat ende dit bidt ende
286dat hij sijn getijden, sijn gebeeden, sijn penitencie geleesen
287heeft, ende dan meijnt hij dat hij den dach ende sijn tijt wael
288toe gebrocht heeft, ende soe gaet hij slaepen ende alsoe staet
289hij op ende alsoe dient hij Godt, ende alsoe is hij een christen
290mensch; ende hij is soe wijt van eenen christen mensch als
291den duijuel van Godt is. Een leeraer seet: ‘die menschen en
292moghen mit Christo geen ghemeijnschap hebben noch haer
293gebedt en is niet aengenaem Godt, noch dat en mach tot
294Godt niet comen, al singen sij, al bidden sij, al leesen sij al
295datmen leesen mach, soe sij haeren sunden ende gebreeken
296niet wt en roeijen ende die gebreken niet waer en neemen.’
297Wilt gij wel bidden, soe moet ghij uwen gront waernemen
298ende inwaerts keeren tot Godt, ende niet wtwaerts tot dit oft
299dat om v seluen oft tot v seluen, daer ghij v seluen in meijnt
300oft sueckt, dan tot Godt; soe en wort ghij niet vermenich-
301voldicht in v sinnen, noch ongestadich van hertten ende alsoe
302mocht ghij bij Godt in v gebedt blijuen. Dat dit waer is,
303getuijcht een leeraer ende hij seet: ‘sult ghij bij Godt blijuen
304ende dat v v gebedt vruchtbaer sijn mach, soe moet ghij
305inwaerts tot Godt gekeert sijn ende moet laeten alle heijme-
306lijcke liefde, alle naewandelinghe der creaturen ende v niet
307verbeelden noch becummeren mit vrienden, mit magen. Alle
308aertsche dingen sult ghij te rugge setten ende alles versmae-
309den, ende al dat ghij van Godt ontfanckt, dat sult ghij Godt
310wederom opdraegen ende daer in los ende bloot sijn, in al,
311ouer al ende dat bij alle menschen, in allen steeden ende
312plaetsen’.
313Ghij moet v soe tot Godt keeren in v ghebedt, dat ghij
314bij Godt ende in Godt eewelijck blijuen wilt; ende eer ghij
315v hier toe oft daer toe keeren wout, dat Godt niet en is, oft
316tot een dagelickx sund, dat ghij lieuer dusent dooden steruen
317wout. Siet, sus moet ghij tot Godt ende in Godt gekeert sijn
| |
| |
318ende soe blijft ghij in Godt ende Godt in v ende dan muecht
319ghij bidden voor alle in al ende dan kunt ghij alleen oock
320meer wtrichten bij Godt dan hondert dusent menschen, jae,
321in een cleijn ogenblick doet ghij meer dan alle anderen mit
322haeren lange ende menichuuldighe gebeeden. Dat dit waer is,
323dat hebben wij int leeuen der Heijligen. Want ghij wort ge-
324togen bouen belden ende bouen v seluer ende bouen al dat
325geschapen is in een bloot, eenuoldich, ontoeganckelijck
326licht dat Godt seluer is. Ende dan werckt ghij wonderlijck
327mit v ghebedt ende ontfanckt Godt weselijck mit al dat Hij is.
|
|