Regelnummers proza verbergen
| |
| |
| |
Hoe wij Christum volgen sullen in afghescheijdenheijt.
Dat xij capitel.
1Wij lesen dick dat Onse Heer Hem afghescheijden heeft
2ende dat Hij verlaeten heeft die schaeren des volcx
3ende dat Hij is gegaen in een woeste plaetse. Wij lesen oock
4dat Hij van den Heijligen Geest gedreuen wart inder woes-
5tijnen. Wij leesen dat Hij Hem afghescheijden heeft van Sijn
6apostelen ende Hij is gegaen in Sijn gebedt. Wij lesen oock,
7als die Heer wat wonderlijcks werckten, dat Hij Hem af-
8scheijden van den menschen. Doen Hij Sijnen strijt aengaen
9woude int Hoofken, soe is Hij afgetrucken gheworden van
10Sijnen apostelen. Doe Hij een deel van Sijnder gelorien
11woude openbaren, soe en heeft Hij niemant mit Hem ge-
12nomen dan Sint Peeter, Sint Jan ende Sint Jacob. Jae,
13Christus Ons Heer heeft een afghescheijden leuen ghehadt
14tot die dertich iaeren Sijns ouderdoms. Hij heeft Hem af-
15ghescheijden in alles. Men leest niet dat Hij iet gedaen oft
16geleert heeft, dan alleen doen Hij xij iaer out was, dat Hij
17doen mit Maria, Sijn Moeder, ende mit Joseph opgeclommen
18is nae Jerusalem, ende dat Sijn ouders Hem geuonden hebben
19onder den doctoren. Daer staet ock inden Euangelio, dat Hij
20met haer affgeclommen is.
21Siet, dit heeft Christus ons gedaen tot een voorbeelt ende
22tot een exempel, dat wij ock ons afscheijden solden in al, van
23alles, daer wij cunnen ende muegen. Wij moeten in Christo,
24dat is in Sijn leuen sijn, ende die int leuen Christi sijn wil,
25die moet alles laeten, verlaeten, dat is, dat die naetuer moet
26gelaeten, verloeren werden ende gestoruen sijn. Soe wij nu
27alles gelaeten hebben, soe comen wij int leuen Christi ende
28dat is een afgescheijden leuen, ende daer is Christus. Dat is
29seker, wij en hebben Christum niet noch wij en kennen Hem
30niet, wij sijn dan in een afgescheijden leuen. Want Christus
31wort alleen bekent in Hem selven ende van Hem seluen; soe
32veel wij nu sijn in afgescheijdenheijt, alsoe veel sijn wij in
33Christo, dat is in Sijn leuen; ende soe veel wij sijn in Sijn
34leuen, soe veel bekennen wij Hem ende alsoe veel hebben
35wij Hem.
36Dat leeuen Christi was een afgescheijden leuen, niet daer
37Hij Hem afscheijden van den volck ende daer Hij was in die
| |
| |
38enicheijt ende in die affgescheijdenheijt, dan Hij was in die
39afgescheijdenheijt, daer Hij was onder den schaefen des volcx
40ende in al dat Hij deede ende in al dat Hij leerden ende in al
41dat wonder dat Hij werckten; jae, Christus Onse Heer was
42in al Sijnen wercken ende daer Hij was onder den scharen
43des volcx afghescheijden, Hij was altijt gekeert van binnen in
44die enicheijt Sijns godtlijcken Wesens, Hij was ghescheij-
45den van dit ende van dat, in al, ouer al ende in al dat
46Hij dede, bij dien, in dien. Alsoe moet het ock sijn daer
47Godt mensch is, ende waer Christus is ende Sijn waefachtighe
48naevolgers sijn. Waer die afgescheijdenheijt niet en is, daer
49en is Christus niet, noch Sijn leuen. Christus en is anders
50niet in al dat Hij werckten dan een afgescheijdenheijt ende
51een blootheijt, ende alsoe moet dat in ons ock sijn, willen wij
52christen sijn. Ick seg voorwaer, wie anders meijnt, die is
53bedrogen, ende hij bedriecht ock anderen mit hem; ende dat
54is waer, want hij is buijten Christo ende hij heeft alsoe
55Christom niet. Cristus was altijt in die afghescheijdenheijt.
56Dat wij nu lesen, dat Christus dick hier ende daer was, bij
57dien ende bij die, dat is waer, Hij most daer sijn, ende dat
58Hij dit ende dat sprack van Hem seluer, dat was alsoe ende
59Hij bleef hier mit in die afghescheijdenheijt ende in die bloot-
60heijt. Waer die waerheijt is, waer sij wercken sal ende wercken
61moet, daer en werckt die niet anders dan dat die waerheijt
62openbaer wort ende bekent wort, ende daer die openbaer
63wordt, daer is die afghescheijdenheijt; ende in afghescheij-
64denheijt wort die geopenbaert, ende dat was Christus. Al was
65Hij hier oft daer, oft bij dien ende bij die, soe was Hij noch-
66tans bouen dien ende die ende wt dit ende dat. Dat Hij nu
67gheopenbaert sou sijn, daer was Hij hier ende daer ende bij
68dien ende bij die, ende Hij ghebruijckten hier toe al dat hier
69in van noode was ende Hij bleef hier mit in alder afghe-
70scheijdenheijt.
71Siet alsoe moet dat ock in ons sijn ende daer moeten wij
72sijn; ende sijn wij daer, soe ist mit ons wel ende te recht.
73Dan hoe wij daer in sijn, dat is godtlijck ende dat en is niet
74wt te spreeken. Sullen wij hier in ende hier toe comen, soe
75moeten wij ons afscheijden in al ende verwachten soe lang in
76die affghescheijdenheijt, dat wijt sijn ende dat wijt hebben.
77Dat wij nu hier ende daer gaen, bij dien ende bij die, ende dat
| |
| |
78wij dit ende dat vertoonen ende dat sijn sal, dat mach wel
79bestaen in afghescheijdenheijt. Dan dat niet en sal sijn noch
80sijn moet, ende dat wij alleen willen dit ende dat, bij dien
81ende bij die, hier ende daer, en mach niet bestaen in afghe-
82scheijdenheijt. Wij moeten een scharp op sien in ons hebben,
83dat wij niet en hebben noch en maecken in ons een ‘moet
84sijn’ ende ‘dat sijn sal’ ende ‘dat niet sijn en sal’.
85Drijft ons nu dit oft dat, ende ons eijgen naetuer, ende
86daer wij mit ons ende in ons behanghen sijn, ende dat wij ons
87wt keeren tot dien ende tot die, hier ende daer, soe moeten
88wij blijuen in die afghescheijdenheijt, niet alleen van binnen,
89dan ock van buijten, ende laeten ons duncken, dit en moet
90niet sijn, noch dat en sal niet sijn. Blijuen wij in afghe-
91scheijdenheijt van buijten, ende dat wij ons daer in waer-
92nemen, wij sullen al wat anders in ons vijnden dat sijn moet
93ende dat sijn sal, ende daer wij werckx ghenoch sullen vijnden
94in die afghescheijdenheijt. Afghescheijdenheijt is sunderling
95van buijten den onvolcomen menschen van nooden, als wij,
96die noch mit ons seluer geheel behanghen sijn; ende die moe-
97ten die dinghen vlien van buijten in dit ende dat, ende bij dien
98ende die, sullen sij haer gheheelijk in die afghescheijdenheijt
99van binnen behouden. Wij leesen van Sint Jan Baptista, dat
100hij socht die afghescheijdenheijt van buijten, die die afghe-
101scheijdenheijt had van binnen, want hij was veruult mit den
102Heijlighen Gheest, ja, vol vanden Heijligen Geest. Hoe veel
103te meer moeten wij suecken die affghescheijdenheijt van
104buijten, die niets niet en hebben van binnen, noch oock niets
105niet en weeten van die binnenste afghescheijdenheijt. Wij en
106behoeuen ons niet wt te keeren in dit oft dat, soe lang wij
107die niet en hebben van binnen. Sijn wij van buijten, soe
108blijuen wij van buijten, ende al, dat wij doen, het is van buij-
109ten ende dat blijft van buijten, ende soe ist al sonder vrucht.
110Dat die apostelen haer keerden in menichuuldicheijt, wt
111die afghescheijdenheijt, dat was dat sij waeren in die binnenste
112afghescheijdenheijt; Sij waeren daer ende sij behielen haer
113daer, ende daer en scheijden sij niet wt, al waeren sij hier
114oft daer, sij waeren hier mit al in afghescheijdenheijt. Sij
115bleeuen altijt in afghescheijdenheijt, dan waeren sij wtghe-
116keert gheweest inden goeden wercken, ende dat sij ouermidts
117menichuuldighe wtwendighe onledicheijt haers wercks, dat
| |
| |
118haer beuoolen was van Christo, soe en hadden sij niet waer-
119achtich ghehadt die inwendighe afghescheijdenheijt, noch sij
120en waeren in alle menichuuldicheijt niet inwendich ghekeert
121in die eenuuldicheijt des godtlijcken Weesens. Sij deeden
122haer wercken ende al dat haer van Christo beuoolen was
123eenuuldich, sonder alle menichuuldighe onledicheijt; ende
124dat was daer om, want sij hadden haers selfs eijgen beelt ende
125alle gheschaepen dinghen doorbrooken, ende waeren daer
126mit gheclommen ende inghedronghen in dat ongheschapen
127weesen Godts, daer sij Godt sonder middel ghebruijckten,
128sij waeren altijt ghelijck in al, ouer al ende al gheenicht. Oft
129sij waeren in menichuuldicheijt oft in afghescheijdenheijt,
130want afghescheijdenheijt ende menichuuldicheijt, wtkeer oft
131inkeer, ten hoochsten oft ten needersten, dat was haer al
132ghelijck, want sij die afghescheijdenheijt van binnen hadden
133in allen haer wtwendighe werckinghe sunder alle hijnder-
134nisse, sij waeren in die afghescheijdenheijt ende alsoe waeren
135sij bij alle menschen ende in alle steeden afghescheijden.
136Dat is seeker, doen sij die afghescheijdenheijt hadden wese-
137lijck, waerachtich, soe hadden sij Godt waerachtich ende
138weeselijck, ende om dat sij Godt weeselijck hadden ende
139inder waerheijt ghevonden hadden, soe hadden sij Godt in
140alle steeden, in alle plaetsen, bij alle menschen ende in alle
141wercken die sij pleechden, ende als sij Hem hadden in haer
142afghescheijdenheijt, dan waeren sij godtlijck ende werckten
143godtlijck, sij bleeuen in haer eenicheijt van binnen, in al,
144ouer al. Een leeraer seet: ‘sij waeren altijt bij Godt, want sij
145minden Godt, sij bekenden Godt’ ende daerom soe was haer
146Godt eijghen, ende daer om soe was haer alle dingen eenich,
147ende daerom soe en behoefden sij soe niet te sueken die afghe-
148scheijdenheijt, sij hadden Godt altijt van binnen, ende daerom
149soe hadden sij die waerachtighe afghescheijdenheijt van bin-
150nen, ende sus waeren sij bij Godt, in Godt, mit Godt, in alle
151plaetsen, in alle steeden ende bij alle menschen, ende hier nae-
152men sij Godt waer, ende wouden Godt hier in ock ghenoch
153sijn, ende sij waeren Godt ghenoch, door Godt ende mit
154Godt, ende soe waeren sij afghescheijden ende dit was Godt,
155oft godtlijck.
156Dan hoe hooch dat sij waeren ghecomen, ende gheuonden
157hadden die waerachtighe afghescheijdenheijt daer sij Godt in
| |
| |
158hadden, soe vloijen sij nochtans dick die menichuuldicheijt,
159dien ende die, ende van hier ende van daer; ende dat deede
160Christus Onse Heer dick als Hij bidden soude, om ons te
161leeren datmen ock dick moet doen, die die inwendighe afghe-
162scheijdenheijt tot Godt ende in Godt bewaeren sal. Sus heeft
163ghedaen Maria die Moeder Godts, Maria Magdalena, Martha
164ende veel heijlighe menschen, Sint Jan, Sint Peeter, Sint
165Pauwels, Sint Jacob ende alle die apostelen, als wij leesen
166in haer leuen. Ende alsoe moeten wij ons ock afscheijden van
167alle menichuuldicheijt ende sullen Godt sueken ende leeren
168in die afghescheijdenheijt, ende sullen ons houden in die
169afghescheijdenheijt tot dat Godt in ons ghewesent wort ende
170dat wij die afghescheijdenheijt alsoe bewaeren ende hebben
171moghen in alle menichuuldicheijt, ende om dat wij het werck
172dat ons opgheleijt is, voldoen mogen in Godt ende mit Godt
173in alder afghescheijdenheijt, is Godt in ons ghewesent, ende
174dat wij Godt waerachtich van binnen gheuonden hebben in
175die afghescheijdenheijt, soe hebben wij Hem tegenwoordich
176in allen dinghen ende bij alle menschen ende smaeken ende
177gheuoelen alle tijt Sijn teghenwoordicheijt. Ende dat is see-
178ker, sijn wij mit der formen sijns beelts doorformt, ende
179Hem gheweesent sijn, soe is Hij ons altijt teghenwoordich in
180al, ouer al, ende niets niet en mach ons verbeelden noch
181vermenichuuldighen, ende wij blijuen bij allen menschen
182eenich ende afghescheijden. In deese eenicheijt ende afghe-
183scheijdenheijt moeten allen menschen blijuen ende alle die
184geen mit leeren, vermaenen ende mit haeren opghelachten
185dienst ijet wtrichten sullen bij dien ende die. Daer die afghe-
186scheijdenheijt is, daer is alle waerheijt, alle heijlicheijt ende
187al dat Godt is.
|
|