[XLV]
laat ons een keukengeheimpje verklappen: dit plaatje komt in de plaats van een ander, eerder gekozen, maar minder geschikt bevonden: de opening van het Suez-kanaal in 1869. En dit stelt voor het decor van het tweede bedrijf, tweede tableau, van de Parijse première van Verdi's opera Aida [1880]. Ware aan de publicatie van dit boekje, als voorheen, een prijsvraag verbonden, dan zou het een aardige opgave geweest zijn, het verband aan te geven tussen zo ver van elkaar afliggende afbeeldingen. Misschien is het toch niet zo moeilijk: ter gelegenheid van de opening van dat kanaal had de Egyptische onderkoning aan de bijna zestigjarige Verdi de opdracht gegeven, een feestopera te componeren in, laat ons gemakshalve zeggen, Egyptische stijl; wij lazen zelfs ergens dat een dochter van deze onderkoning erin zou meezingen. Hoe dan ook, het resultaat werd een van de hoogtepunten in het werk van Verdi en in de muziekdramatische kunst van zijn eeuw in het algemeen. Als herinnering aan de totstandkoming van het kanaal bleef het ook wel een langer leven beschoren dan bijv, het standbeeld van de gangmaker voor deze onderneming, Ferdinand de Lesseps; dat is enige jaren geleden in Port-Saïd van zijn voetstuk geworpen.