De ziekte van Anna Printemps
(1987)–Hugo Pos– Auteursrechtelijk beschermdHugo Pos, De ziekte van Anna Printemps. In de Knipscheer, Haarlem 1987
DBNL-TEI 1
Wijze van coderen: standaard
-
-
gebruikt exemplaar
eigen exemplaar dbnl
algemene opmerkingen
Dit bestand biedt, behoudens een aantal hierna te noemen ingrepen, een diplomatische weergave van De ziekte van Anna Printemps van Hugo Pos uit 1987.
redactionele ingrepen
Bij de omzetting van de gebruikte bron naar deze publicatie in de dbnl is een aantal delen van de tekst niet overgenomen. Hieronder volgen de tekstgedeelten die wel in het origineel voorkomen maar hier uit de lopende tekst zijn weggelaten. Ook de blanco pagina's (binnenkant voorplat, 6, 8, 10, 24, 26, 34, 36, 54, 70, 78, 80, 92, 102, 112, 122, 124, 138, 144, binnenkant achterplat) en pagina's met advertenties (142, 143) zijn niet opgenomen in de lopende tekst.
[ voorplat]
De ziekte van Anna Printemps
Hugo Pos
[pagina 1]
DE ZIEKTE VAN ANNA PRINTEMPS
[pagina 2]
Van Hugo Pos bij In de Knipscheer:
Het doosje van Toeti, verhalen, 1985 |
Oost en West en Nederland, episodes uit het leven van Hugo Pos, opgetekend door Jos de Roo, 1986 |
Een uitroep zonder uitroepteken, kwatrijnen, 1987 |
[pagina 3]
De ziekte van Anna Printemps
Hugo Pos
IN DE KNIPSCHEER
[pagina 4]
De ziekte van Anna Printemps. Verhalen
Copyright © 1987 Hugo Pos
Omslagillustratie Henriëtte Damave
Vormgeving omslag Henrik Barends
Foto auteur Vincent Mentzel
Eerste uitgave september 1987
In de Knipscheer, postbus 6107, 2001 hc Haarlem
isbn 90 6265 257 3 cip
[pagina 7]
INHOUD
9 | Twee zusters |
25 | Een zak vol vijgen |
35 | Interview |
41 | Het geheugentheater |
53 | Adèle |
69 | Een visioen van schoonheid |
79 | Sic transit |
91 | Noblesse oblige |
101 | De geest van Boni |
111 | Zodoende |
123 | De ziekte van Anna Printemps |
[pagina 139]
Hugo Pos
Het doosje van Toeti
ISBN 90 6265 205 O
Het meest opmerkelijke debuut van 1985. De Surinaamse jeugdherinneringen van een man die later faam verwierf als rechter en procureur in Indië, Nederland en Suriname.
‘Slechts zelden zijn in de Nederlandse literatuur de grote thema's uit het leven zo lichtvoetig en schijnbaar achteloos, maar daardoor niet minder indringend beschreven... Het zijn stuk voor stuk briljante verhalen die ertoe uitnodigen de ander deelgenoot te maken van je leesgenot.’
- Trouw
‘Gaaf debuut... bijzondere verhalen... meeslepend vormgegeven... Bij Pos geen metaforen, lyrische uitbarstingen of uitvoerige sfeerbeschrijvingen. De eenvoud van zijn taal, tegelijk het raffinement ervan, werkt rechtstreeks en roept Suriname, de jeugd, de levenslust feilloos op.’
- Het Parool
‘...Pos vertelt smakelijk, gevoelig en gedetailleerd. Wie “Nathan Sid” van Adriaan van Dis heeft mogen proeven, moet zeker dit mooie debuut van Hugo Pos op zijn waarde kunnen schatten.’
- Utrechts Nieuwsblad
[pagina 140]
Hugo Pos
Uitroep zonder uitroepteken
ISBN 90 6265 247 6
Hugo Pos heeft altijd kwatrijnen geschreven en hij schrijft ze nog steeds: vierregelige gedichten waarin op luchtige toon de grote thema's van de poëzie - liefde, leven en dood - aan bod komen. In deze bundel heeft hij er zestig samengebracht.
‘Hugo Pos is geen bekénde dichter, maar hij moet direct tot de gerenommeerden gerekend worden. Zijn kwatrijnen zijn juweeltjes van taalkunst en verbeeldingskracht.’
- Amersfoortse Courant
‘Het opmerkelijke van Pos' poëzie is dat deze steeds in al de mogelijke interpretaties de realiteit niet uit het oog verliest.’
- De Waarheid
‘Net als in Pos' verhalen spelen de dood en de erotiek ook in deze kwatrijnen de hoofdrol; dat klinkt reuze ernstig, is het ook, maar bij Pos blijft altijd alles speels: (...) de mooiste staan prachtig te glanzen.’
- Haagsche Courant
[pagina 141]
Hugo Pos/Jos de Roo
Oost en West en Nederland
ISBN 90 6265 229 8
Toeval maakte Hugo Pos tot ooggetuige van bijzondere historische momenten: de evacuatie van de Engelsen bij Duinkerken in 1940, de berechting van oorlogsmisdadigers in het Verre Oosten, het onafhankelijkheidsstreven in Suriname.
‘Een boeiend journalistiek verslag van een rijk geschakeerd leven... uitstekend geschreven.’
- Prisma lectuurvoorlichting
‘Het bijzondere van dit boekje is dat het over zeer serieuze zaken gaat en toch niets zwaarwichtigs heeft... Details maken het tot zeer spannende lectuur.’
- De Volkskrant
‘Indrukwekkende bekentenis.’
- Het Parool
‘Zonder opsmuk, wél pakkend. Maar er is méér: tussen de regels door laat Pos merken hoe hij zelf door de gebeurtenissen is beïnvloed.’
- Trouw
‘Een ontroerend voorbeeld van echte dekolonisering is Hugo Pos, oud en wijs jurist die zijn levensverhaal vertelde, en dat is mooi, spannend, subtiel en intelligent.’
- Vrij Nederland
[ achterplat]
Twee jaar na zijn enthousiast onthaalde debuut Het doosje van Toeti verrast Hugo Pos (Paramaribo, 1913) met een nieuwe verhalenbundel, De ziekte van Anna Printemps.
Was in zijn eersteling de herinnering aan zijn jongensjaren in Paramaribo het uitgangspunt voor de verhalen, in De ziekte van Anna Printemps heeft Pos meer variatie nagestreefd. Niet alleen omspant het boek een langere periode (van Paramaribo in de jaren twintig, via Europa vóór en Zuid-Oost Azië aan het eind van de Tweede Wereldoorlog, naar het Suriname van de jaren vijftig en zestig), bovendien speelt de factor fictie een grotere rol, ook in de verhalen die in de ik-vorm zijn geschreven.
Maar natuurlijk zijn er vooral overeenkomsten: de ‘toevallige’ details, de speels-filosofische ondertoon en de subtiele verteltrant. Wat over Het doosje van Toeti is geschreven gaat dan ook niet minder op voor De ziekte van Anna Printemps: ‘Slechts zelden zijn in de Nederlandse literatuur de grote thema's uit het leven zo lichtvoetig en schijnbaar achteloos, maar daardoor niet minder indringend beschreven... Stuk voor stuk briljante verhalen die ertoe uitnodigen de ander deelgenoot te maken van je leesgenet.’
IN DE KNIPSCHEER