Van het een
(1992)–Hugo Pos– Auteursrechtelijk beschermdHugo Pos, Van het een. In de Knipscheer, Amsterdam 1992
DBNL-TEI 1
Wijze van coderen: standaard
-
-
gebruikt exemplaar
eigen exemplaar dbnl
algemene opmerkingen
Dit bestand biedt, behoudens een aantal hierna te noemen ingrepen, een diplomatische weergave van Van het een van Hugo Pos uit 1992.
redactionele ingrepen
Bij de omzetting van de gebruikte bron naar deze publicatie in de dbnl is een aantal delen van de tekst niet overgenomen. Hieronder volgen de tekstgedeelten die wel in het origineel voorkomen maar hier uit de lopende tekst zijn weggelaten. Ook de blanco pagina's (binnenkant voorplat, 6, 8, 34, 64, binnenkant achterplat) zijn niet opgenomen in de lopende tekst.
[ voorplat]
HUGO POS
VAN
HET
EEN
IN DE KNIPSCHEER
[pagina 1]
VAN HET EEN
[pagina 2]
Van Hugo Pos bij In de Knipscheer
Het doosje van Toeti, verhalen, 1985 |
Een uitroep zonder uitroepteken, kwatrijnen, 1987 |
De ziekte van Anna Printemps, verhalen, 1987 |
Reizen en stilstaan, reisverhalen en herinneringen, 1988 |
Het mausoleum van de innerlijke vrede, verhalen, 1989 |
[pagina 3]
HUGO POS
VAN
HET
EEN
IN DE KNISPSCHEER
[pagina 4]
Van het een
Copyright © 1992 Hugo Pos
Vormgeving omslag Henrik Barends
Eerste uitgave april 1992
In de Knipscheer, Singel 450, 1017 av Amsterdam
isbn 90 6265 355 3 cip
[pagina 7]
INHOUD
9 | Het huis aan de Gravenstraat |
35 | Rosheuvel |
51 | Het keerpunt |
65 | De messias |
83 | Het galgemaal |
[ achterplat]
In VAN HET EEN heeft Hugo Pos verhalen gebundeld die alle geschreven zijn na voltooiing van het drieluik Het doosje van Toeti (1985), De ziekte van Anna Printemps (1987) en Het mausoleum van de innerlijke vrede (1989). De bundel bevat vijf langere verhalen, waarin de afstand tussen ware gebeurtenissen en de herinnering aan of de literaire verwerking van die gebeurtenissen een centraal thema is. De twee meest autobiografische verhalen, bijvoorbeeld, beschrijven gebeurtenissen waarmee de auteur door een toeval wordt geconfronteerd, maar die geheel en al uit zijn geheugen waren verdwenen.
VAN HET EEN is, ondanks de thematische samenhang en de doordachte opbouw, een heel afwisselende bundel, waarin de lezer meegevoerd wordt naar Suriname en via Indië en Nederland weer terug naar Suriname, en waarin ook de rechterlijke macht en de altijd precaire schuldvraag weer voor wezenlijke spanning zorgen. Over de verhalen van Hugo Pos (Paramaribo, 1913) schreef Trouw: ‘Slechts zelden zijn in de Nederlandse literatuur de grote thema's uit het leven zo lichtvoetig en schijnbaar achteloos, maar daardoor niet minder indringend beschreven... Het zijn stuk voor stuk briljante verhalen die ertoe uitnodigen de lezer deelgenoot te maken van je leesgenot.’
IN DE KNIPSCHEER