En inmiddels heeft de kunstenaar op eigen benen leren staan; voortaan kan hij het zonder prothese stellen.
Maar helaas blijft zijn kunstbeen hem als een zelfstandig geworden derde lid vergezellen, iets waar hij soms kunsttranen om kan huilen.
*
Het meest inventief gaat het brein te werk wanneer je het een en ander van iets afweet, meer dan oppervlakkig op de hoogte bent. Weet je veel of bijna alles over een onderwerp, dan raakt het materiaal ‘dood’ of neutraal en gedraagt het brein zich als een rentenier die zijn geld in veilige, vaste rentedragende obligaties heeft belegd: het mentale kapitaal prikkelt niet meer tot risicodragende associaties, vormt uit zichzelf geen jatjes of pseudopoden meer.
Wat het productiefst is, is een permanent gecultiveerd semidilettantisme en een niet al te groot vastgelegd bezit of een gespreid bezit, met andere woorden, op verlies te spelen, (zelf) verlies dat omgezet kan worden in winst.
*
Architect Villard de Honnecourt (dertiende eeuw) schetste zijn denkbeeldige machines zonder enig vermoeden of ze ooit zouden of konden functioneren, hetzij in werkelijkheid of alleen als rationeel verbeeldingsproduct. Het was voor hem geen probleem.
Ook voor ons is het geen probleem: wij, hypermodernen, zien er iets in, al is het vooral Tinguelys.
De grote ‘moderne’ ontdekking is dat machines ook alleen op papier of op linnen kunnen functioneren en dat er, zoals onder anderen Tinguely doet, apparaten gemaakt kunnen worden die zichzelf genoegzaam zijn, terwijl ze vanuit de maatschappelijke