Het fin-de-siècle in de Nederlandse schilderkunst
(1955)–Bettina Polak– Auteursrechtelijk beschermdDe symbolistische beweging 1890-1900
Bettina Polak, Het fin-de-siècle in de Nederlandse schilderkunst. De symbolistische beweging 1890-1900. Martinus Nijhoff, Den Haag 1955.
-
gebruikt exemplaar
exemplaar universiteitsbibliotheek Leiden, signatuur: 2130 D 7
algemene opmerkingen
Dit bestand biedt, behoudens een aantal hierna te noemen ingrepen, een diplomatische weergave van Het fin-de-siècle in de Nederlandse schilderkunst. De symbolistische beweging 1890-1900 van Bettina Polak uit 1955.
redactionele ingrepen
p. *1: kop ‘[Afbeeldingen]’ toegevoegd.
p. 417: kop ‘[Herkomst der afbeeldingen]’ toegevoegd.
Bij de omzetting van de gebruikte bron naar deze publicatie in de dbnl is een aantal delen van de tekst niet overgenomen. Hieronder volgen de tekstgedeelten die wel in het origineel voorkomen maar hier uit de lopende tekst zijn weggelaten. Ook de blanco pagina's (p. ii, 336, 338 en 418) zijn niet opgenomen in de lopende tekst.
[pagina i]
UTRECHTSE BIJDRAGEN TOT DE KUNSTGESCHIEDENIS
onder redactie van het Kunsthistorisch Instituut der Rijksuniversiteit te Utrecht IV
[pagina iii]
BETTINA POLAK
HET FIN-DE-SIÈCLE IN DE NEDERLANDSE SCHILDERKUNST
De symbolistische beweging 1890-1900
'S-GRAVENHAGE
MARTINUS NIJHOFF
1955
[pagina iv]
Copyright 1955 by Martinus Nijhoff, The Hague, Netherlands All rights reserved, including the right to translate or to reproduce this book or parts thereof in any form
printed in the netherlands
[pagina vii]
INHOUDSOPGAVE
TEN GELEIDE | v | |
I. DE ATMOSFEER VAN HET FIN-DE-SIèCLE | 1 | |
Sociale achtergrond. Religieuze sfeer. Culturele belangstelling | 1 | |
Het symbolisme in de letterkunde | 6 | |
Het symbolisme in de beeldende kunsten | 11 | |
De stijl van het symbolisme in de schilderkunst | 17 | |
De symbolen | 20 | |
Defatale vrouw | 28 | |
Salome | 30 | |
Cleopatra | 33 | |
Medusa | 35 | |
De Sphinx | 36 | |
De slang | 44 | |
Chimaere. Harpij. Gier | 46 | |
Pan | 47 | |
De centaur | 49 | |
De onschuldige jonge vrouw | 49 | |
De bruid | 51 | |
De lelie | 53 | |
De lotos | 56 | |
De roos | 58 | |
De zonnebloem | 59 | |
De passiebloem | 60 | |
De winde | 61 | |
De zwaan | 61 | |
Harp. Lier. Viool. | 63 | |
Het jonge meisje. De rijpe vrouw. De oude vrouw | 65 | |
Heden. Verleden. Toekomst | 66 | |
Het noodlot | 68 | |
De dood | 71 | |
De zielewereld | 74 | |
De smart | 74 | |
Stemmingen van melancholie, herfst en schemering | 78 | |
Het anarchisme | 80 | |
De arbeid | 83 | |
De zaaier | 85 |
[pagina viii]
II. HET SYMBOLISME IN NEDERLAND. 1890-1894 | 87 | |
1. Toorop, magiër van de lijn | 87 | |
2. Thorn Prikker, componist van lijn en vlak | 152 | |
3. Der Kinderen, middelaar tussen individu en gemeenschap | 187 | |
a. Eerste ontwikkelingsgang | 187 | |
b. Het heimwee naar de Gemeenschapskunst | 201 | |
c. Der Kinderen als illustrator. Overgangsperiode van de Eerste naar de Tweede Bossche Wandschildering | 213 | |
4. Roland Holst, wegbereider tot de monumentale kunst | 230 | |
5. In de golfslag van de vier voorgangers | 272 | |
Etienne Bosch (1863-1933) | 276 | |
H.A. van Daalhoff (1867-1953) | 278 | |
S. Moulijn (1886-1948) | 278 | |
Floris Verster (1861-1927) | 279 | |
Henricus (Hendricus Jansen) (1867-1921) | 280 | |
Th. A.C. Colenbrander (1841-1930) | 286 | |
Th. van Hoytema (1863-1917) | 286 | |
L.W.R. Wenckebach (1860-1937) | 286 | |
III. HET SYMBOLISME IN NEDERLAND. 1894-1900 | 290 | |
Dageraad van de nieuwe tijd | 290 | |
SUMMARY | 308 | |
LITTERATUUR | 317 | |
REGISTER VAN PERSONEN EN ZAKEN | 325 | |
APPENDIX: CATALOGUE RAISONNÉ DER SYMBOLISTISCHE WERKEN VAN TOOROP, THORN PRIKKER, DER KINDEREN en ROLAND HOLST | 337 | |
LIJST VAN AFBEELDINGEN | 412 | |
AFBEELDINGEN | ||
HERKOMST DER AFBEELDINGEN |