De quintencirkel
(1929)–Willem Pijper– Auteursrecht onbekendWillem Pijper, De quintencirkel. Em. Querido's Uitgeverij, Amsterdam 1964 (vierde druk)
-
gebruikt exemplaar
exemplaar universiteitsbibliotheek Leiden, signatuur: 1045 E 19
algemene opmerkingen
Dit bestand biedt, behoudens een aantal hierna te noemen ingrepen, een diplomatische weergave van de vierde, vermeerderde, druk van De quintencirkel van Willem Pijper uit 1964. De eerste druk verscheen in 1929.
redactionele ingrepen
p. 150: ontmoeen → ontmoeten: ‘Op het terrein der muziek ontmoeten daar allerlei filosofische en religieuze stromingen elkander.’
Bij de omzetting van de gebruikte bron naar deze publicatie in de dbnl is een aantal delen van de tekst niet overgenomen. Hieronder volgen de tekstgedeelten die wel in het origineel voorkomen maar hier uit de lopende tekst zijn weggelaten. Ook de blanco pagina (p. 6) is niet opgenomen in de lopende tekst.
[pagina 1]
de quintencirkel
[pagina 2]
reuzensalamander 19
[pagina 3]
WILLEM PIJPER DE QUINTENCIRKEL opstellen over muziek
amsterdam em. querido's uitgeverij n.v. mcmlxiv
[pagina 4]
De tekst van deze vierde druk is overgebracht in de thans officiële spelling, met uitzondering van de titel, die ongewijzigd bleef. De laatste drie essays zijn overgenomen uit De stemvork (1930).
Eerste druk 1929; tweede druk 1931; derde druk 1948; vierde, vermeerderde, druk 1964.
Copyright 1929 by Em. Querido's Uitgeverij N.V., Amsterdam. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm of op welke andere wijze ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. No part of this book may be reproduced in any form by print, photoprint, microfilm or any other means without written permission from the publisher.
[pagina 5]
inhoud
De anti-muzikaliteit van de Hollander | 7 |
Alphons Diepenbrock 1862-1921 | 12 |
Pause del silenzio | 30 |
Mechanische muziek en virtuozendom | 40 |
Ludwig van Beethoven 1770-1827 | 47 |
Het neo-classicisme | 66 |
Muziekleven en concertpraktijk | 70 |
Tristan in 1926 | 83 |
Beethoven en de jazz | 88 |
Igor Strawinski | 93 |
Darius Milhaud | 99 |
Arthur Honegger | 112 |
Béla Bartók en het neo-Beethovenisme | 116 |
‘Moderne muziek’ | 125 |
Tonaliteitsproblemen | 131 |
Het muzikaal absolutisme | 141 |
Muziek en nationaliteit | 148 |