III De presentatie in deze uitgave
Ten bate van een inzichtelijke presentatie van Pijpers teksten hebben de redacteuren het corpus in deze publicatie over tien segmenten verdeeld, met - telkens aan het einde - afbeeldingen die betrekking hebben op het voorafgaande gedeelte. Er is gestreefd naar een zekere logica in de segmentering. Zo begint het tweede segment met de eerste recensie die Pijper schreef in vaste dienst van het Utrechtsch Dagblad. Het eerste artikel in het volgende segment markeert het begin van een nieuw concertseizoen, en het gedeelte loopt door tot en met december 1921, de maand waarin Van Gilse voor het laatst optrad met het U.S.O. Het vierde segment opent met de beschouwing ‘Na Diepenbrocks dood’ in het UD van 1 januari 1922 en eindigt met Pijpers allerlaatste artikel voor het UD. Hiermee is deel 1 van HPG een kroniek geworden van zes belangrijke jaren in het Utrechtse muziekleven.
HPG 2 begint met het essay over Darius Milhaud, de vroegste tekst die Pijper selecteerde voor opname in De Quintencirkel, en wordt afgesloten met het artikel over Diepenbrock in De Gids van juli 1926. Het volgende segment opent met ‘Tonaliteitsproblemen’, Pijpers eerste bijdrage aan De Muziek, en eindigt met zijn essay onder de veelzeggende titel ‘Is ons muziekleven gezond?’ Aan het begin van het zevende segment wordt de bijdrage ‘Music in Holland (1900-1925)’ gepresenteerd die Pijper samen met Paul F. Sanders voor The Chesterian verzorgde. Afronding van het segment vormt het artikel ‘Muziekleven en Concertgebouwpraktijk’; naast een repliek op een bewering van Rudolf Mengelberg als zou de moderne muziek te actueel zijn, behelst het een oproep tot avontuurlijker programmeren door het Concertgebouw. Aan het begin van segment 8 bespreekt Pijper de eerste concerten van het seizoen 1929/30; aan het eind buigt hij zich over de ‘Artistieke waarde van het automobilisme’. Het volgende segment brengt bespiegelingen over de start van een nieuw seizoen in zowel Amsterdam als Rotterdam; aan het eind zijn de artikelen te lezen die Pijper, na een afwezigheid van ruim vijf jaar in de pers, opstelde in bevrijd Nederland en waarvan de laatste gaan over het twintigste festival van de International Society of Modern Music - de organisatie waarvan hij in 1922 mede aan de wieg heeft gestaan. HPG 2 besluit met Pijpers finale redactie van zijn befaamde overzichtsartikel ‘Van Debussy tot heden’ in Smijers' Algemeene Muziekgeschiedenis.