Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermdMuziek in oorlogstijdGa naar voetnoot123
| |
[pagina 766]
| |
nuttig als stormen en nachtvorsten voor de oogst. Veel zwakke takken en vruchten zullen afgerukt worden, maar wat overblijft, komt beter tot rijpheid. De belangstelling voor inferieure ‘kunst’uitingen zal ongetwijfeld afnemen, de behoefte aan eeuwigheidswaarde bezittende scheppingen zal zich duidelijker manifesteren dan de laatste jaren het geval was. Wij Nederlanders zullen ook het geloof in en de liefde voor onze eigen nieuwe muziek gemakkelijker verwerven in tijden als deze, denk ik. In theorie is de Nederlandse concertbezoeker wel overtuigd van het feit dat er een Nederlandse muziek bestaat; het zou kunnen zijn dat de praktijk hem, behalve die overtuiging, ook nog het geloof in en de liefde voor zijn eigen kunst zou geven. Aan ‘muziek in oorlogstijd’ stelt Kronos de hoogste eisen. Men zal niet meer geneigd zijn ‘muziek’ te noemen wat slechts onzinnig vermaak of redeloos geknutsel was. Maar de opbouwende, regenererende krachten van de waarachtige muziek zullen thans hun onmisbaarheid kunnen bewijzen. Ik voor mij houd mij er vast van overtuigd dat zij hun onmisbaarheid ook zullen bewijzen. Rotterdam, 11 juni 1940 |
|