Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermdVioolconcert van Sem DresdenGa naar voetnoot41
| |
[pagina 707]
| |
bloeit hij, dan is het wonder van kleur en geur groter dan alle weelden van rosaria en chrysantenkassen... Het Concert voor viool, met begeleiding van blaas- en slaginstrumenten en contrabassen, staat in de geest dicht bij de Vier vocalises met kamerorkest.Ga naar voetnoot42 De kleur van het geluid wijkt echter vrij sterk af van het in de vocalises gebruikte timbre. De lineaire schrijfwijze van deze partituur is namelijk zo ‘enkelvoudig’, dat het enige verbindingsmateriaal in deze orkestklank in de... solopartij te vinden is. Men versta dit wel: nergens heeft de componist de vioollijnen naar het tweede plan gedrongen. Integendeel, er staat geen maat in het concert waar het solo-instrument niet zou kunnen doorkomen. Maar de ontwikkeling, de muzikale voortgang, is vaker in de blazerslijnen te vinden, dan in de, door Rijnbergen weergaloos gespeelde, solo. Met name in het eerste en derde deel. Het schrijven van een concert voor een solo-instrument met orkest levert inderdaad de boeiendste en belangwekkendste problemen op welke men zich kan voorstellen.Ga naar voetnoot43 Dresden heeft het probleem, van het door hem gekozen punt van uitgang gezien, op magistrale wijze opgelost. Wij zouden dit misschien de kamermuziekconcerttechniek kunnen noemen. Welbewust immers is hier afstand gedaan van de maar al te dikwijls goedkope effecten welke bijvoorbeeld in de combinatie solovioolstrijkorkest te vinden zijn. De techniek die een Stravinsky in zijn Histoire du soldat en Pianoconcert slechts gedeeltelijk beheerste, werd hier door Dresden tot een werkelijke stijlmogelijkheid ontwikkeld.
Het essay over de composities en de werkwijzen van Sem Dresden, dat binnenkort geschreven zal moeten worden, zal veel licht kunnen werpen op vrijwel onbekende hoeken van het Nederlandse muziekbesef. (Merk op dat muziekgevoelige leken in verband met Dresdens werk bij herhaling aan Oosterse, speciaal aan Indische, muziekgemiddelden moeten denken.) Naar onze overtuiging is Dresdens muzikaliteit een typisch Nederlands muziekbewustzijn. Wensen wij alleen dat deze Echinocactus speciosus in de eerstvolgende jaren wat vaker gaat bloeien dan tot dusverre - het is zoveel gemakkelijker determineren... |
|