Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermdRussische muziek in het Concertgebouw
| |
[pagina 700]
| |
brengen van Sjostakovitsj' (in Rusland al dan niet verboden...) opera,Ga naar voetnoot30 men zou daar een koorconcert en een paar kamermuziekuitvoeringen aan kunnen toevoegen - en ik maak mij sterk dat geen enkele communistenhater hier van cellenbouw of ondergrondse organisatie zou gaan fazelen, gezien de stevig nationaal verankerde positie van instituten als Concertgebouw of Wagnervereeniging. Men zou dat evenwel op eigen initiatief moeten doen en niet op instigatie of met behulp van cultuurministeries. Op dezelfde wijze zou men ook notitie behoren te nemen van de huidige Duitse muziekproductie - het lijkt immers onaannemelijk dat een dermate grondig muzikaal in cultuur gebracht gebied in vijf jaren niet anders zou opgeleverd hebben dan het Horst-Wessel-lied.Ga naar voetnoot31 Onnodig te zeggen dat ook zulk een manifestatie uitsluitend op eigen, weloverwogen en welverantwoord initiatief zou moeten geschieden. Wanneer iets van deze aard gebeurd was, wanneer er dus eindelijk eens sprake geweest was van daden, dan zouden conclusies getrokken kunnen worden, conclusies die voor de Europese beschaving van verder strekkende betekenis zouden zijn dan de ‘inzichten’ die via de diverse persagentschappen over onze hoofden worden uitgestrooid en die geen ander resultaat hebben dan een steeds verder verstarren in vooroordelen - tot schade van onze ontvankelijkheid, tot schade van de beschaving. Men zou over deze abstracte transactie te bevoegder plaatse eens kunnen gaan denken... Het concert van 14 januari gaf ons deze beschouwingen in de pen. Omdat dit programma alle cultureel-artistieke wensen volmaakt onbevredigd liet. De ‘Russische muziek’, ontstaan tussen 1878 (Tsjaikovski's Vioolconcert) en 1910 (L'oiseau de feu van Stravinsky) heeft niemand onzer meer iets te zeggen. Zij verschaft enig virtuoos vermaak (Vioolconcert) en een heel klein beetje coloristisch amusement. Zaken welke men buiten Rusland en in andere, zowel vroegere als latere, muziekhistorische perioden in elke gewenste hoeveelheid kan vinden. |
|