Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermdMuziek bij de GysbreghtGa naar voetnoot90
| |
[pagina 579]
| |
niet in de schouwburg thuis. De klank van Diepenbrocks symfonieorkest neemt de stemmen van de spelers niet op, doch hij overdekt het gesproken geluid. Dit zijn zuiver principiële zaken, maar van een dermate verstrekkende betekenis, dat het mij noodzakelijk lijkt ze zo zuiver mogelijk te stellen. Diepenbrock heeft zijn Vondel zeer liefgehad. En de kristallisatie van zijn bewustzijn als Nederlander, als Amsterdammer, vinden wij in deze klanken terug. Maar het was geen ‘dienende liefde’: de muziek dient de verzen niet, zij doet ze ten onder gaan in de ‘bedwelmende mengeling der klankkleuren, die ons voor ogenblikken aan onszelve ontrukken en stillen het tumult der elkander bestrijdende begeerten en gedachten’ (Alphons Diepenbrock over de muziek van Richard Wagner).Ga naar voetnoot91 Het verschijnsel doet zich voor dat deze muziek, geschreven meer dan tweehonderdvijftig jaar na het treurspel, relatief sterker is verouderd dan de woorden. Ik geloof, omdat het gamma waarin Diepenbrock dacht toen hij deze compositie ontwierp, het gamma van Wagners Gesamtkunstwerk, slechts kort in de tijd bestaan kon. Er staan ettelijke details in welke tegenwoordig nog slechts onze bevreemding wekken: de triangel in de Rei van Amsterdamsche Maagden, het gebruik van het koper wanneer Rafaël spreekt, het gehalte der melodiek bij Heer Peters gebed. De reien, die door Vondel reeds in principe muzikaal gedacht waren, zijn zowel dramatisch als muzikaal het best geslaagd. Vooral de Rei van Burchtzaten, a cappella, is sterk van suggestie. Het bezwaar dat de woorden van de dichter, gedwongen in een ‘maetgezang’ door de gestalte dezer melodiek, door de polychrome ondersteuning met een volledig symfonieorkest, aan ‘normale’ verstaanbaarheid inboeten, blijft natuurlijk bestaan. Maar de reien uit Gijsbrecht zijn - zeldzaam genoeg in ons weinig literaire vaderland - zó bekend, dat men de woorden welhaast op het gevoel kan volgen. Na al deze overwegingen moet in de eerste plaats vastgesteld worden dat het van de Koninklijke Vereeniging Het Nederlandsch Tooneel een daad van betekenis geweest is, ons in de gelegenheid te stellen deze en dergelijke bespiegelingen te houden. De muziek van Diepenbrock verdient onze belangstelling, zelfs wanneer wij haar ontmoeten op plaatsen waar wij liever met Vondel alleen waren geweest. De muziek van Diepenbrock is de eerste manifestatie van een opbloei der Nederlandse scheppende toonkunst. Dat wij ons reeds zo ver verwijderd gevoelen van dit eerste beginsel van bloei, bewijst hoezeer de Nederlandse muziek zich in de laatste vijfendertig jaar ontwikkeld heeft. De eerste lezing van de Gijsbrecht-reien ontstond omstreeks 1893, ten tijde van de Mis, kort voor het Te Deum. Uit die dagen ken ik geen Nederlands werk dat de vergelijking met Diepenbrocks scheppingen zou kunnen doorstaan. Het werd tijd dat men ons deze waarheid weer eens voor ogen stelde. In de uitvoering der muziek, geleid door L.M.G. Arntzenius, viel veel te waarderen. Het solistenkoor vertoonde, behoudens enige angstige ogenblikken in de rei van burchtzaten, een zeer voldoende homogeniteit. Koorzang en orkest klinken onfor- | |
[pagina 580]
| |
tuinlijk in de Stadsschouwburg, doch daarvan kan men de executanten geen verwijt maken. Tempi en dynamische schakeringen waren goed, in de regel. De modificaties, Diepenbrocks typerende verbredingen en versnellingen, klonken nog wat stroef en voorzichtig, maar dit is bij een incidentele samenwerking geenszins verwonderlijk. Samenvattend mag men zeggen dat Arntzenius gisteravond een welgefundeerd en warm pleidooi voor het werk van de Nederlandse componist heeft gehouden en daarbij de overtuigende bewijzen heeft gegeven van een zeer wezenlijke dispositie voor de praktijk van het musiceren. Het orkest was dat van het Concertgebouw, het koor bestond uit het Hollandsch Vocaal Kwartet en vijftien solisten. Caro zong de fragmenten van Gosewijn.Ga naar voetnoot92 |
|