Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 499]
| |
november 1929
| |
[pagina 501]
| |
Muziek in Amsterdam - Concertgebouw
| |
[pagina 502]
| |
strijden opgevoed had met het merg der klassieken, dat hij gebracht heeft tot Strauss en Mahler. Het is nodig om de feiten onder de ogen te zien: na en door Mengelbergs Amerikaanse expedities is het concertleven hier in verval. O, zeker, men kan wijzen op volle zalen, men kan zich nog laten verdoven door orkanen van applaus. Maar de muziekliefde, het begrip ging teloor. De eerbied voor de muziek maakte plaats voor een kritiekloze heldenverering; het gebaande pad werd verlaten en wij bevinden ons thans in het moeras. Ik voorzie binnen zeer korte tijd de ernstigste catastrofen; men heeft zijn houvast verloren en het geloof in de continuïteit der kunst. Nu reeds zijn wij afgezakt tot een festival-Bloch - en zó ver heeft men de systematische desoriëntatie van ons publiek doorgevoerd, dat wij het oeuvre van deze kleinhandelaar in ‘grote’ kunst hebben toegejuicht alsof wij te maken hadden met Beethoven, Tauber of wijlen Caruso... Ernest Bloch is een der Europese componisten die tijdens en na de oorlog het wrak geschoten schip der Europese cultuur verlaten hebben. Amerika bood meer kansen dan Zwitserland, zijn vaderland; en Bloch heeft zich die kansen ten nutte gemaakt. Hij is thans pedagoog in San Francisco en wij willen hopen dat zijn werkzaamheden daar een gunstige invloed zullen uitoefenen op het genus Amerikaanse componisten in wording. Jonge Europese componisten zouden maar weinig goeds van hem kunnen leren - en in zoverre mogen wij het besluit prijzen dat Bloch in 1916 naar Amerika gevoerd heeft. Mengelberg dirigeerde op 17 oktober Blochs Symfonie in cis, een werkstuk uit het jaar 1901, toen de auteur leerling was van Thuille in München. Het stuk is volmaakt onpersoonlijk, slecht van bouw, hybridisch van thematiek en buitensporig lang. Het eerste deel mist alle concentratie, de volksliedachtigheden in II en III, vrij naar Het patertje langs de kant,Ga naar voetnoot1 vertonen geen spoor van geest. De fugatische Finale is geserreerder, zolang het fugatisch is (een fugato is in zijn lengte altijd beperkt door het aantal noten van de dux!), maar zwerft daarna weer weg in een woestijn van citaten uit de vorige delen. Techniek van de Negende - minus het koor, minus het genie. Loevensohn speelde daarna Schelomo - het stuk waaraan Bloch op den duur eenzelfde onsterfelijkheid te danken zal hebben als Max Bruch aan het Kol Nidrei. Maar Kol Nidrei is beter, want Bruch wist meer van het vak componeren. En als apotheose kwam dan op 20 oktober, plusminus om half vier, de epische rapsodie America. Dat men, in 1929, de eerste Amsterdamse uitvoering brengt van een langdurig en vrijwel talentloos symfonisch probeersel uit het jaar 1901 (achtentwintig jaar na dato!) is alleen maar belachelijk. Dat men hier, in 1929, de Europese première brengt van een in 1926-'27 geschreven en in 1928 bekroonde mislukking, is een symptoom. Een symptoom van de averechtse resultaten der Amsterdams-Amerikaanse zaken-vriendschappen, bovengenoemd. Ik aarzel niet America een der allerslechtste muziekstukken te noemen die wij in jaren te horen hebben gekregen. De oude Symfonie in cis is nog geen muziek, dat is deeg, beslag van muziek - een kleffig, dufriekend beslag, | |
[pagina 503]
| |
zonder zuurdesem, zonder specerijen. Maar America is een uitdragerij, een berg oudroest, een autokerkhof. Na de Symfonie in cis mocht men nog hopen dat de auteur mettertijd bezinning zou leren, dat zijn zelfkritiek zou groeien met zijn onderscheidingsvermogen. Niemand kan op zijn eenentwintigste jaar nog alle eigen en vreemde invallen uit elkaar houden. En Arthur Seidl, die dat stuk in 1903 beschermend ‘gar nicht so talentlos’ noemde, leverde daarmee een even milde als menslievende kritiek.Ga naar voetnoot2 Maar Bloch heeft zich laten bederven door de ophemelarijen van buitenstaanders als Romain Rolland: ‘Votre symphonie est l'une des oeuvres capitales de l'école moderne’...Ga naar voetnoot3 Welja! Wanneer men de programmabijschriften van het concert van 20 oktober mocht geloven - een bloemlezing van Amerikaans-Zwitsers-Semitisch juichvermogen, overgebracht in knikkebenend Hollands - dan was America het gewichtigste document der mensheid, na de evangeliën en de habeas-corpus-act. Het is alles wel zeer buiten proportie.Ga naar voetnoot4 America bestaat uit drie ellenlange delen, min of meer cyclisch gebouwd, met gebruikmaking van een motto (waarop men verderop het woord ‘A-mêêê-rica’ kan gaan zingen), vermeerderd met een halfhonderd citaten uit de wereldliteratuur: Bach, Beethoven, Chopin, Debussy, My old Kentucky home,Ga naar voetnoot5 Brahms, Gershwin, Bruch, weer Beethoven, Irving Berlin, Schumann en Zez Confrey.Ga naar voetnoot6 Rudolf Mengelberg, die Bloch, in het programmabijschrift, niet ‘onder de baanbrekers wil rangschikken’, heeft er bezwaar tegen hem een epigoon te noemen. Ik deel die bezwaren niet. Epigoon kan men zijn van honderd meesters en chefs d'école tegelijkertijd. Bloch is precies het voorbeeld van de geboren epigoon, van de man zonder eigen toonkunstig initiatief. Klaarblijkelijk is dit juist het soort muzikale choucroute waaraan Amerika behoefte heeft: Blochs epic rhapsody werd door vijf dirigenten uit een inzending van tweeëntwintig partituren gekozen en bekroond met de ‘Musical America’-prijs. Ik heb het niet kunnen horen. |
|