Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermdMuziek in Amsterdam
| |
[pagina 459]
| |
maar ook geen enkel bleker moment. De Micaëla-muziekjes bijvoorbeeld zijn na 1875 wel wat ingeschoten. De muziek echter waarin Bizet zijn Carmen adorée gehuld heeft, is nieuw en voortreffelijk van kleur gebleven. Het was een grote genoegdoening na honderden slechte, middelmatige en goede opvoeringen deze voortreffelijke opera eens vrijwel volmaakt te horen. Monteux heeft zich met virtuositeit en een absolute overtuiging van zijn taak gekweten. Hij werd daarbij op de bewonderenswaardigste wijze terzijde gestaan door het Concertgebouworkest, dat ons bijna de abominabele muziekakoestiek in de Stadsschouwburg kon laten vergeten. En ook de solisten: Jane Bourguignon (Carmen), René Lapelletrie (Don José), evenals de overigen, gaven uitstekende uitbeeldingen. Releveren wij nog de decors van Boll (afgedrukt in De Muziek van november), de kostuums van mevrouw SoudeïkineGa naar voetnoot234 en het jongenskoor van Den Hertog.Ga naar voetnoot235 Die straatjongens zijn in de regel het kwetsbare punt bij elke Carmen-opvoering. Ditmaal ontbrak er niets aan: vocaal was het uitmuntend en ook de regie (Merle-Forest) had de zwarigheden goed opgelost. Resumerend: een der beste operaopvoeringen van de laatste jaren en de volmaaktste Carmen-reproductie welke ik nog ooit hoorde. |
|