Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 445]
| |
Georges BizetGa naar voetnoot191
| |
[pagina 446]
| |
Carmen is als kunstwerk zonder twijfel superieur aan de meeste opera's uit deze periode. Maar zonder de werken van bijvoorbeeld Gounod zou Bizets oeuvre er, dunkt mij, heel anders hebben uitgezien.
Ambroise Thomas (1811-1896) had, een ruim aantal jaren voor Bizets Carmen ontstond, reeds vele opera's geschreven. Wij kennen die muziek hier niet al te goed en dat is jammer. Zijn oeuvre bevat talrijke amusante en zeer wetenswaardige details. Thomas greep voor zijn libretti zeer hoog: naar Dante, Shakespeare en Goethe.Ga naar voetnoot193 Hij verandert die meesterwerken der dramaturgie naar het hem goeddunkt, hij wijzigt situaties en namen, hij noemt een zijner sujetten uit Le songe d'une nuit d'été: ‘Shakespeare’... en hij doet dus, op een ander plan, precies hetzelfde als de auteurs van Das Dreimäderlhaus met Schubert!Ga naar voetnoot194 Maar in 1867 schrijft hij zijn Hamlet, alweer vrij naar Shakespeare; hij gebruikt in dit werk een saxofoonsolo, nieuwerwetsheid welke wij gewoon zijn aan Bizet toe te schrijven. Maar Bizets Arlésienne-suite, waarin die klassiek geworden saxofoonsolo voorkomt, is van 1872! Ambroise Thomas is hier bekend geworden door zijn Mignon, vrij naar Goethes Wilhelm Meister. Deze opera is van 1865 en er staat gewis al veel Bizet in. Maar reeds bijna evenveel Thomas vinden wij in Bizets Les pêcheurs de perles van 1863. Ik kan ook Charles Gounod (1818-1893) niet overslaan. Bizet bewonderde hem bovenmate: ‘Il m'a toujours été impossible de le juger. Dominé par le fluide sympathique de cet homme si supérieur à moi par l'âge et le degré de développement actuel, j'ai subi son influence complète. C'est le musicien le plus extraordinaire que nous ayons maintenant.’Ga naar voetnoot195 Gounods Faust is al van 1859. Bizet was toen juist afgestudeerd en bevond zich te Rome, in de Villa Médicis. Men ziet: er is een grote en vaste continuïteit in de ontwikkeling der Franse operamuziek.
Het oeuvre van Georges Bizet bevat talrijke opera's. In chronologische volgorde: Le docteur Miracle (1857), waarmee hij een prix-Offenbach won; opgevoerd bij de Bouffes-Parisiens. Don Procopio (1859), Les pêcheurs de perles (1863), Malbrough s'en va-t-en guerre (1867), La jolie fille de Perth (1867), Djamileh (1872) en ten slotte zijn hoofdwerk Carmen. L'Arlésienne is geen opera, doch een scènemuziek voor een drama van Alphonse Daudet, uit zevenentwintig kleine nummers bestaande. Later zijn daaruit de twee bekende orkestsuites samengesteld. | |
[pagina 447]
| |
Bij de eerste opvoering van Carmen werd de titelrol gezongen door Mme Galli-Marié.Ga naar voetnoot196 Deze zangeres heeft later, in een interview, enkele opmerkingen gemaakt welke een helder licht werpen op het ontstaan van de algemeen verspreide mening van het eerste fiasco van dit werk. ‘Het publiek’, meende zij, ‘werd van de wijs gebracht door het verloop van de opera. Men was gewend dat de tenor en de eerste zangeres in de laatste akte gelukkig getrouwd raakten en de dramatische ontknoping wekte meer bevreemding dan juist begrip.’ Men begrijpt dit achteraf wel. Het Parijs van 1875, vijf jaar na de Frans-Duitse oorlog, was niet bepaald gedisponeerd voor de donkere hartstochten waarvan Mérimées novelle doorgloeid is. Bizets librettisten, Meilhac en Halévy, hadden er wel meer ‘opera’ van gemaakt, door toevoeging van het ingénue landmeisje Micaëla onder andere, maar het bleef toch spannender, vulkanischer dan men in de Opéra-Comique gewend was. Aanvankelijk heeft men de gepassioneerdheid van het werk trachten te verklaren met zinspelingen op het ‘Spaanse’ element. Dit misverstand is grondig uit de weg geruimd; tegenwoordig is ons begrip van de werkelijke Spaanse muziek helderder dan een halve eeuw geleden. Carmen, op een Spaans gegeven, is even door en door Frans als bijvoorbeeld Faust, welk stuk zijn Overrijnse afkomst ook nimmer verloochend heeft. Bizets kunst is volkomen nationaal en het is als representatieve Franse opera van 1875, dat dit meesterwerk zijn plaats overal ter wereld: in Amerika zo goed als in Duitsland, Japan of Rusland, heeft kunnen innemen. |
|