Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermdTsjaikovski's Pathétique en Rieti's Concert
| |
[pagina 400]
| |
Muzikale grappenmakerij is altijd een gevaarlijk bedrijf. Muzikale humoristen riskeren veel méér dan clowns of karikaturisten. Als een muzikale grap slaagt, is het natuurlijk soms wel even aardig: Dopper heeft wel eens vermakelijke dingen gecomponeerd en dr. Johan Wagenaar ook. Maar Rieti was helemaal niet aardig: die treurmars stond alle ironieën in de weg en de ironie op zichzelf was extreem kinderachtig. Dr. Willem MengelbergGa naar voetnoot118 dirigeerde deze Italiaanse zotteklap met kennelijk plezier. Het publiek, in afwachting van de pathetische zaligheden van Tsjaikovski's Zesde, reageerde slapjes. Was dit nu ‘moderne muziek’? Maar dat had men vroeger al eens in Artis gehoord en toen stonden er heel andere namen bij...Ga naar voetnoot119 Het lijkt toch after all niet waarschijnlijk dat het neoclassicisme hier in Holland kans zal maken. Een der schaarse lichtpunten aan het duistere firmament van ons huidige muziekbedrijf! |
|