Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 341]
| |
Franz Schubert, door mr. G. Keller
| |
[pagina 342]
| |
Het boekje is versierd met een groot aantal uitstekende reproducties, onder andere een voortreffelijk jeugdportret naar Kupelwieser.Ga naar voetnoot22 Als men geen eisen stelt aan psychologisch inzicht, literaire eigenschappen en muzikaal-technisch voorlichtingsvermogen, is het zelfs een heel goed boekje. Het is vlot, romantisch en populair. In ieder geval - in hetzelfde gemiddelde - een beter specimen van Beroemde Musici-literatuur dan de Bach-, Haydn-, Mozart- en Beethoven-biografieën van Jacques Hartog.Ga naar voetnoot23 | |
Frédéric Chopin, door Wouter Hutschenruyter
| |
Gustav Mahler, door Wouter Hutschenruyter
| |
[pagina 343]
| |
Claude Debussy, door Rient van Santen
| |
[pagina 344]
| |
beroemdste Nederlandse tenorzanger als deze Das Lied von der Erde zingt,Ga naar voetnoot27 en dit alles ten behoeve van een algemener en nog wat onbevoegder bewondering van Van Santens idool. Het is betreurenswaard. Men kan niet positief genoeg stelling nemen tegen deze vorm van afgoderij, ook al betreft het een der zeer groten. De Beethoven-verering van verleden jaar heeft reeds ontstemming gewekt in de kringen der muzikaal weldenkenden. En Beethovens diviniteit kan wel enige stoten verdragen. Maar Debussy? Nog altijd slaat men hier meer acht op hoeveelheid dan op hoedanigheid en het aantal van Debussy's kunstwerken is gering. Met moeite en overleg trachten wij de muziekhoorders eenvoudiger en doeltreffender schoonheidsformules bij te brengen dan het lyrische gesnater waarmee elke compositie, elk oeuvre ‘toegelicht’ pleegt te worden in lezingen, krantenverslagen en ‘inleidingen tot...’ Maar de auteur van dit quasi-biografische prospectus schroomt zelfs niet ons, op bladzijde 8 al, kennis te geven van zijn zoö-anthropische ‘hobby’ (?) - die er in dit geval op neerkomt dat ‘de zware kop van Debussy’ hem zo erg aan een bizon doet denken. Voor de ter zake kundige lezer is dit nu wel voldoende. | |
Francis Poulenc: Napoli, suite pour le piano
|
|