Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermdUit Amsterdam. Concertgebouw
| |
[pagina 260]
| |
Te registreren valt, in chronologische volgorde: het uitstekende vioolspel van Georg Kulenkampff, die Lalo speelde, doch van wie wij liever een klassiek Duits concert gehoord hadden; zijn spel lijkt vooral geschikt voor Brahms of Beethoven.Ga naar voetnoot230 Vervolgens: een superieure uitvoering van de Roméo-fragmenten; een operamiddag waarop de Hamburgse lyrische sopraan Rose Ader triomfen vierde; een reproductie (door Helmann en Denayer) van Mozarts zelden gehoorde Symfonie concertante voor viool en alt. Ten slotte dient vermeld te worden dat José Iturbi op 20 maart een groot succes behaalde met het Concert in d van Mozart. Men kan van waardering verschillen omtrent de wijze waarop men de melodiek van de Romanza uit dit concert behoort op te vatten en ik geloof wel dat wij hier in Nederland daaromtrent andere, nauwkeurig omschreven idealen koesteren. Maar dit verandert niets aan het feit dat Iturbi een zeer briljant virtuoos is, voor wie pianistische moeilijkheden niet bestaan.Ga naar voetnoot231 Behalve het bovengenoemde Beethoven-programma dirigeerde Mengelberg nog de Ouverture Anacréon van Cherubini en (zeer virtuoze reproductie!) Strauss' Heldenleben. Het is bijna niet te geloven dat dit werk nog geen dertig jaar geleden geschreven werd; het lijkt tegenwoordig psychisch, melodisch en ritmisch een prestatie uit de dagen van Ring of Tristan. De periode 1914-1918 heeft onze oriëntatie wel grondig gewijzigd! Het is wonderlijk hoezeer buitenmuzikale feiten als een wereldoorlog, als een verandering van regeringsvormen, de belichting waarin de kunstwerken (dus ook de muzikale composities) staan, kunnen veranderen. Het is te oppervlakkig om de tegenwoordige stroming van Strauss en Mahler af slechts te beschouwen als een symptoom van germanofobie of een rest van een of andere oorlogsneurose. De muziek in Duitsland zelf leert ons wel anders. Zie Hindemith, KÅ™enek, Krasa, zie ook de tegenwoordige verrichtingen van Schönberg en de zijnen... Wat overigens niet wegneemt dat het oeuvre van Richard Strauss grote orkestcoloristische en virtuoze mogelijkheden biedt. Dat bood het oeuvre van Rossini de toenmalige (zang)virtuozen ook. En waarvoor gebruikt men de muziek van Rossini tegenwoordig? Het lijkt niet waarschijnlijk dat Kronos de scheppingen van Strauss met andere maten zal meten dan het werk van Rossini. Ik voor mij voel ook voor de muziek van Rossini niet veel meer... |
|