Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermd26 Beethoven-herdenking
| |
[pagina 259]
| |
was een zeer goed gang houdende, heldere reproductie van deze superieure muziek. Minder enthousiast kon men zijn over sommige gestopte hoorns en trompetten-consordino-effecten uit het onweer. Voor ons gevoel kleeft daar altijd te veel ‘Des Helden Walstatt’-dramatiek aan,Ga naar voetnoot227 die kwalijk passen wil in het blanke kader van deze landelijke symfonie, het ongecompliceerdste werk dat Beethoven ooit geschreven heeft. Maar de Szene am Bach was prachtig; verzadigd van klank en rustig, zonder ooit te trekvoeten. Het is zo jammer van Beethoven-feesten als dit, dat men werkelijk te veel gaat krijgen van deze prachtige muziek. Want elk werk, op zichzelf beschouwd, heeft altijd weer zijn grote schoonheden. Maar het Beethoven-jaar is iets als een verplicht wekelijks bezoek aan de Nachtwacht van Rembrandt. Is de herinnering aan een werk niet dikwijls kostbaarder dan de gebeurtenis der realisatie zelve?... |
|