Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermdConcertgebouw
| |
[pagina 230]
| |
hysterische filosofie van Also sprach Zarathustra werd ongeveer pathologisch. Het zal met deze stukken geen tien jaar meer duren. Soliste was Vera Janacopoulos, die haar grote voordrachtstalenten in dienst had gesteld van Debussy's Trois ballades en van twee fragmenten uit Manuel de Falla's El amor brujo. Het was bevredigender in De Falla dan in Debussy. De Ballades van Villon zijn niet in de eerste plaats voordrachtsstukken en een zeer reëel tekort aan vocale vermogens wordt niet opgeheven door een fervente expressie. In De Falla had zij haar donkere borsttonen, die, als altijd, een zeer groot effect maken - doch de liederen van Debussy eisen zangkunst en steeds weer zangkunst (bovendien klinken zij met piano beter dan met orkest). Overigens: wat een meesterwerken! Men zou kunnen opmerken dat Claude Debussy, musicien français (gelijk hij zich placht te noemen), de adequate muzikale uitdrukkingswijzen heeft gevonden voor de schoonst denkbare teksten. Wij kunnen ons geen Franse gedichten te binnen brengen die rechtstreekser, betoverender, ontroerender zijn dan deze Ballades van de oude François Villon. Er gaapt geen afgrond van eeuwen tussen de geesten van dichter en componist; Debussy's muziek overbrugde die afstand. De fragmenten uit El amor brujo zijn niet zeer persoonlijk. Wat algemeen Spaans; uitstekend van klank - maar altijd hetzelfde. Als men één Jota kent, dan blijkt het dat De Falla aan dit muzikale gemiddelde geen... jota toevoegde.Ga naar voetnoot158 |
|