Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermdBeethoven - Pierre Monteux
| |
[pagina 220]
| |
En het valt toch niet te ontkennen dat zelfs de befaamdste meesterwerken van Beethoven hun zwakke zijden hebben. De Zevende is wellicht een van Beethovens voortreffelijkste scheppingen - maar zou men deze instrumentatie, waarbij de pauken elk spoor van tonica-dominantrelatie accentueren, als gold het een oorlogsverklaring of een andere proclamatie, deze instrumentatie, waarbij de hoorns steeds in het midden van de klankzuilen de boel verdikken, stremmen, wel: voorbeeldig mogen noemen? Zijn niet veel van Wagners, Strauss' en Mahlers klankdikheden volstrekt legitieme afstammelingen van Beethovens orkestreermethoden? Dat vermindert de waarde van Beethovens oeuvre voor de geschiedenis der muziek niet. Maar het is ook: een tijdsbepaling. Wij herdenken dit seizoen het feit dat Beethoven honderd jaar geleden gestorven is. Maar - geeft men er zich wel voldoende rekenschap van dat deze vaststelling tevens een kritiek inhoudt? Beethovens oeuvre is honderd jaar oud! Wij moeten niet blijven stilstaan - stelt u voor dat wij dezelfde veneratie bleven koesteren voor de denkwijzen van voor honderd jaar op ander dan muzikaal gebied... De wezenlijke les welke men uit dit herdenkingsjaar zou kunnen trekken, moest deze zijn: vooruit te zien. Ook onze tijd heeft een eigen muziek! Moeten onze nakomelingen in 2027 tot deze ontdekking komen, omdat die voor ons, nú levenden, te zeer voor de hand ligt?Ga naar voetnoot131
Zoals reeds gezegd werd: Monteux verlaat ons weer, tot het begin van het volgend seizoen. Ongaarne zien wij hem vertrekken; met vreugde zal men hem in oktober weer welkom heten. Hij heeft ons een tal van goede uitvoeringen gegeven; hij bracht een aantal - ten dele belangrijke - noviteiten: het Orchesterkonzert van Hindemith, werken van Holst, Bliss, Lili Boulanger, Roussel, Migot, Hanson, Szymanowski, Rimski-Korsakov en Steinberg. Aan Hollandse werken dirigeerde hij: de Derde symfonie van Pijper, Wagenaars Saul en David en het Poème voor violoncel en orkest van Henriëtte Bosmans.Ga naar voetnoot132 Wachten wij thans af wat Mengelberg te horen zal geven, in de nu beginnende tweede seizoenhelft. |
|