Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermdPoème van Henriëtte Bosmans
| |
[pagina 214]
| |
- nergens, verderop, wordt de dissonantie van deze inleidingsmaten gemotiveerd, uitgewerkt of opgelost. Het stuk begint met deze stemming en daarmee afgelopen. Na de meer lyrisch beschouwende passages (voortreffelijk voor het instrument geschreven!) komen wij in een dansbeweging en dat duurt wat te lang. (De kardinale fout van het werkje.) Ten slotte keert de lyrische stemming van het eerste hoofddeel terug en het opus eindigt rustig, transparant en dromerig. Het zijn overigens geen geringe verdiensten voor een jonge vrouw, een werk dermate beheerst en weloverwogen voor orkest te realiseren! Zelfs de tekortkomingen zijn, in zekere zin, nog verdiensten. Architectuurfouten ontmoeten wij bij de notabelste componisten en het is nergens stuntelig, opgevuld of ‘interessant’ gemaakt. Het is overal volkomen verantwoord en, in het gemiddelde, af. Hier raken wij evenwel aan andere problemen, die minder reden tot tevredenheid geven. Het is namelijk betreurenswaard dat een zo jong, zo vitaal, zo gunstig gedisponeerd mens, zo weinig de tekenen van haar tijd bleek te verstaan. De renovaties van Debussy, de ‘Errungenschaften’ van Mahler, de ontdekkingen van Schönberg, de raffinementen van Stravinsky zijn langs haar oor getrokken - doch haar begrip wijzigde zich daardoor niet. Zij groeide niet door het contact met de geïnspireerde en getourmenteerde geesten harer grote tijdgenoten; zij legde te veel naast zich neer. Zij liet zich niet vertroebelen door de wijzigingen die er na de grote oorlog in de wereld der klanken waren aangebracht: voor haar bestonden de problemen van deze tijd, voor haar bestaat deze tijd nog niet. Zij zoekt haar geluk in een infantiele regressie en dat moet zonder ontkomen doodlopen. Zij zal haar zekerheden moeten offeren op het altaar van de twijfel. Als zij dat niet waagt... wij vrezen dat zij eens zal ontwaken als één die alles verloren heeft. Men kan geen aflaat kopen met een ‘modern’ akkoordje of met een vijfkwartsmaat. ‘Het leven schrijdt voort en staat geen enk'le stonde’, wist Petrarca reeds.Ga naar voetnoot127 En als manifestatie van deze tijd, als uiting van leven, staat haar muziek doodstil. Met een neiging tot teruggaan. Hopen wij dat zij alsnog de klanken dezer dagen zal leren horen. Haar technische arsenaal garandeert haar een goede uitslag in de toernooien welke zij te wachten heeft. |
|