Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermdWagnervereeniging
| |
[pagina 180]
| |
denken en te schrijven. Men zou, zonder onvriendelijk te schijnen, mogen vaststellen dat muziek en toneel in die lange liefdesscène juist elkaars portuur blijken. De vertoning van de twee gelieven op dat bankje is niet te redden, niet met Tristans wijde mantel en niet met Isoldes stromende haren. Maar wat doet de muziek anders dan doormediteren op de eerste twee maten van het voorspel? Immers niets... Duizend en één publicaties hebben ons het besef bijgebracht dat deze opera de neerslag is van Wagners ongelukkige liefde voor Mathilde Wesendonck. Ach - waarom is het een ‘ongelukkige’ liefde geworden? Later, veel later, heeft Wagner eenmaal zijn muziek in beknopte vorm geuit; dat was in zijn Siegfried-Idyll (van 1870). In dat kwartier muziek stortte hij meer van zijn eigen wezen dan in het totaal van zijn giganteske muziekdrama's. En men mag niet zeggen dat de Siegfried-Idyll de projectie van het resultaat van een ongelukkige liefde was! De geaccrediteerde Wagner-biografen worden altijd zeer welsprekend in deze hoek van 's meesters leven... Wij zullen de opera Tristan und Isolde ook verder overlaten aan de alles helende tijd. In ieder geval was dit een superieure uitvoering. Richard Strauss' leiding is een feest voor de vakkundige musicus. Hij is een meesterlijk dirigent en hij houdt de ensembles in een prachtig evenwicht. Van de solisten moet in de eerste plaats Urlus genoemd worden. Het is bewonderenswaardig, zoals hij zijn zware taken weet te vervullen en zijn stem boette nog bijna niets van de glans en de souplesse van vroeger in. Gertrude Kappel was een uitnemende Isolde. Ook van de bijrollen niets dan goeds. Lydia Kindermann (Brangäne) acteerde wat star, vocaal zeer goed. Marowski (Marke), Groenen (Kurwenal), Kern (Melot): allen uitstekende Wagner-zangers. Het orkest van het Concertgebouw speelde de zeer dikke partituur onvermoeid door en vond voor de expressieve bladzijden de treffendste accenten. |
|