Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermdConcertgebouwGa naar voetnoot33
| |
[pagina 167]
| |
slechts enkele rassen voorkomende eigenschap en dat de beide zogenaamd equivalente uitdrukkingen: ‘Geist’ en ‘Esprit’ elkaar volstrekt niet dekken, is een verschijnsel dat te denken kon geven. Over Honeggers locomotievenportret (Pacific 231) is de Nieuwsblad-lezers reeds uitvoerig bericht.Ga naar voetnoot34 Monteux had de machine oorverblindend opgepoetst en alle bewegende delen waren extra gesmeerd. Wij reden parade, zou men mogen zeggen. Maar het is een weer gans verouderd type, deze ‘machine pour trains lourds de grande vitesse’. Over honderd jaar zal men hem in het rariteitenkabinet kunnen bewonderen, naast een opgezette mammoet en in de onmiddellijke nabuurschap van een authentieke toeslede. En men zal glimlachen over die dwaze voorouders, wier componisten de wonderlijke tovermacht der muziek gebruikten voor hun kinderlijke spelen; die zich verbeeldden dat ze door middel van klankenreeksen locomotieven konden uittekenen of ‘Gläser Bier in Tönen suggestiv deutlich machen’,Ga naar voetnoot35 of bergtoeren en beschuitenmet-muisjes in de hersenkronkels hunner toehoorders zouden oproepen. Helemaal zo dwaas is deze fase natuurlijk niet. Vóór de elektrische trams reden, vóór iedereen kon meepraten over stopcontacten, bajonetfittings en kortsluiting, heeft men jarenlang met Leidse flessen en stukjes vlierpit gespeeld. En ook nu weer - gelooft men dat de radiotelefonie, die geheimzinnige kracht, voor het gemiddelde der tegenwoordige mensheid meer betekent dan een spelletje? Laten wij Honegger dus laten spelen met zijn locomotiefje. Het klinkt heel aardig en het duurt korter dan een scherzo van Brahms. Het aardige van dit soort programmamuziek is dat Pacific 231 precies even goed Lever du jour kon heten, of De Lawine, of Groeiend Ongemak. Het stuk is één progressief crescendo en drukt dus alles uit wat een crescendo zoal uitdrukken kan... |
|