Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 158]
| |
Berlioz' Ouverture Benvenuto CelliniGa naar voetnoot22
| |
[pagina 159]
| |
sche thema's die pas in het verloop van de ouverture tot volledige ontplooiing komen. En ten tweede is dat eerste allegro zó kort, dat er van enig evenwicht tussen de beide allegri ten opzichte van het larghetto geen sprake zijn kan. Benvenuto Cellini is een vlotte, melodisch zeer rijke, allegro-ouverture, met twee introducties. Berlioz' structuur is altijd helder en overzichtelijk. Maar ook altijd buitengewoon persoonlijk, afwijkend van de canon der muzikale vormenleer. Dit verschijnsel heeft het sprookje in de wereld gebracht dat zijn constructies dilettantisch zouden zijn. Men zal het prototype van de Ouverture Benvenuto Cellini niet in de leerboeken vinden. Maar in de leerboeken zou men ook de constructies van de Mondscheinsonate, van het voorspel Tristan, van de Prélude à l'après-midi d'un faune, van de Finale van Beethovens Negende tevergeefs zoeken. Dit lijkt overigens geen ernstig nadeel. Van gewicht is alleen: dat de werken uitgevoerd worden. Een oeuvre als dat van Hector Berlioz heeft zijn eigen canon, gehoorzaamt aan graviteitswetten die voor geen enkel ander componist gelden. En slechts de uitvoeringen van een oeuvre kunnen ons met de waarde van dat oeuvre bekendmaken. Wij zijn thans gelukkig zo ver dat de zeer grote betekenis van het genie Hector Berlioz, boven alle tijdelijke waarderingen uit, vaststaat. Dit is het hoogste waartoe een muziek kan stijgen. Wij noemen dat: deze muziek werd klassiek. |
|