Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermdZomer-volksconcerten
| |
[pagina 95]
| |
Beethoven. Dat wil zeggen: minder verouderd. Onze actuele Franse nieuwlichters, Poulenc, Auric, Durey, het zijn oude mannetjes, sukkelende, aftandse grijsaards, naast de oude pruik, de lakei Haydn. Haydn had meer geest, meer vivaciteit in zijn pink dan alle klassieke Duitse componisten in hun gezamenlijke lichamen en wanneer Wagner zijn leven lang geen andere vergissing begaan had dan zijn bekende grove en hersenloze kwalificatie van Haydn (‘de geketende demon der muziek, spelend met de aangeboren kinderachtigheid van een kindse oude’),Ga naar voetnoot195 dan zou deze ene reeds voldoende wezen om de theorieën van de meester van het Gesamtkunstwerk met meer scepsis dan geestdrift te gaan bestuderen. Men beschouwt Haydn graag als de Oostenrijker par excellence. Zou het niet waarschijnlijker zijn dat hij zigeunerbloed in de aderen heeft gehad? Daar is ten eerste zijn on-Europese zorgeloosheid en het volstrekt merkwaardige mengsel van onwetendheid en geïnitieerdheid, waaruit zijn wezen bestond. En dan is daar nog zijn naam. Zou zijn grootvader niet nog Heide, dat is zigeuner, geweest zijn? Voorlopig is dit hier een onbewijsbare stelling, een hypothese. Maar de feitelijke mededelingen die ons de musicologen leverden over de relaties, de afstammingen der grote kunstenaars, zijn zonder uitzondering ook zo provisorisch, dat zij zelfs geen schema van beschouwing opleveren kunnen. Het is wellicht nuttiger, en zeker is het boeiender, over dit soort dingen van tijd tot tijd eens wat te fantaseren, dan feiten en feitjes na te pluizen... Haydn lijdt, in onze trage memories, onder dezelfde triangulatiedwang die ons alle fenomenen in bosjes van drie bij elkaar laat binden: Aischylos, Sophokles, Euripides, de drie antieke dramaturgen - maar Euripides had evenveel van Aischylos als jhr. Van Riemsdijk van Shakespeare. Of Bach-Beethoven-Brahms, die alleen de B gemeen hebben en verder alleen maar verschillen vertonen. Zo ook Haydn-Mozart-Beethoven. Men moest Haydn toch zo langzamerhand eens voor een meester op zichzelf gaan houden. Hij betekent heel wat meer. |
|