Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 39]
| |
Kamermuziek van ProkofjevGa naar voetnoot98
| |
[pagina 40]
| |
Deze muziek klinkt overigens goed. Ze is goed voor het instrument piano gedacht en goed daarvoor gerealiseerd. Het klinkt niet ouderwets: men hoort er geen post-Wagner en geen na-Brahms in. Het is dikwijls speels en er is bijna altijd gang. En dus ligt het voor de hand dat dit werk een publiek succes mocht oogsten. Ziehier toch, orakelt Mejuffrouw Hoofdeloos Publiek, een moderne muziek die niet “vals” klinkt. Prokofjev mag er zich naderhand op beroemen een der obstakels geweest te zijn die zich hebben geplaatst op de weg naar een vrijer, een waarlijk modern muziekvoelen in dit land.’ Zullen wij het ‘modernisme’ van Prokofjev aanvaarden en de renovaties van anderen verwerpen? Zullen wij de consequenties van een figuur als Debussy niet aandurven en het bankroet van majeur en mineur negeren ten behoeve van de gedresseerde wilde beesten uit Prokofjevs zoölogische verzameling? Het ware wel gemakkelijk - doch de historie zou ons in het ongelijk stellen. De muziek zal zich niet meer ontwikkelen op de terreintjes die Prokofjev beploegt en bebouwt. Hij plukt de laatste oogst. Doch andere zaden kiemen en andere akkers zijn in cultuur gebracht. Wij zullen zonder Prokofjevs graan door de winter moeten zien te komen... |
|