Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermdTivoli-concert
| |
[pagina 819]
| |
wikkelde violonceldispositie. Niet overal nog scheen elk resultaat precies zó bedoeld: tweede deel, metrisch (kleine schommelingen) en dynamisch (over het algemeen te sterk in het pp van het orkest) - niet altoos waren alle intonaties onfeilbaar (wat laag in de opstijgende arpeggioreeksen). Doch alles in alles een debuut dat gunstiger perspectieven opende dan vele andere debuten der laatste maanden. Muzikaliteit (tot dusverre de enige absoluut onmisbare eigenschap bij een musicus) is hier opmerkelijk gezond en fris. Ik vermoed dat de heer Werner meer van zich zal doen spreken; zijn Utrechtse begin is goed geweest. Het tweede programmadeel bestond slechts uit de bekende Symfonie in Es van Mozart. Dit slechts slaat natuurlijk alleen op de tijdsduur, geenszins op de waarde der muziek. Want, op één programma met Camille Saint-Saëns, lijkt Mozarts zo arcadische symfonie haast gigantisch... Het werk is van conceptie zo groots, het blijkt steeds weer zo bijzonder gedacht, die simpele tonale muziek van het genie Mozart. De gedachten van een genie zijn het ook die een tijd, een periode bepalen; de gedachten van een talent als Saint-Saëns blijken toch op den duur niet zo erg de moeite waard. Zelfs niet als ze, gelijk in dit geval, beschaafd en charmant geuit werden. De reproductie der symfonie bevatte veel goeds. Wat schommelingen (Finale). Van toon was het Andante zeer geslaagd. Menuetto: blazersakkoorden wat te luid in verhouding tot de rest (violen). |
|