Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 815]
| |
Koenes reproductie van een vioolconcert van Vivaldi - hij speelde dit stuk rustig, beheerst, fraai van toon en raak van expressie - werd een wel zeer overweldigend succes. Ik heb alle waardering voor de wijze waarop de strijkers van ons orkest de begeleiding speelden; ik heb grote bewondering (zie boven) voor Koenes interpretatie der solopartij; ik ben het volmaakt eens met de tempi, de dynamiek die Cornelis ervoor uitgezocht had. Doch ik voel mij, na dit alles, niet zó geheel voldaan, dat ik de enthousiaste bewondering van vele bevoegden kan delen. Cornelis speelde de continuo op een harmonium, Amerikaans orgel als ge wilt - en nu is het weliswaar zeker dat een continuospel op een moderne vleugel óók niet aan historische eisen voldoet. Maar dat is minder onesthetisch. Het timbre van het harmonium mengt zich opvallend slecht met elk ander geblazen of gestreken geluid (ik herinner me dat er een lied van Schönberg bestaat met begeleiding van harmonium, celesta en harpGa naar voetnoot411 - het toppunt van Klangfarben-wansmaak, vind ik).Ga naar voetnoot412 Zo een continuo dat (bij Vivaldi) vooral uit liggende, niet-gefigureerde akkoorden bestaat, kan men het beste spelen op een orgel. Ik weet wel dat het harmonium vrij dicht bij het orgel heet te staan, maar toch... Het klanksoort dat ontstond door menging van soloviool, strijkorkest en huiskamerharmonium, kan ik persoonlijk niet digereren. Voor dit soort werken is een pijporgel absoluut onmisbaar. Debussy's Marche écossaise verviel, door ziekte van sommige onontbeerlijke musici. In plaats daarvan een zeer goede uitvoering van Berlioz' Carnaval romain. De symfonie was Beethovens Vierde - niet helemaal zo haarscherp gespeeld (Finale). Het beste van de avond: de herhaling van Honeggers Pastorale d'été. Ik vind nog altoos geen analogieën met Milhaud in dit zomerstukGa naar voetnoot413 - maar het werkje wint bij herhaling zeer. Het is niet helemaal zo naïef als het in den beginne doet denken! Een nieuw gehoor heb ik op deze muziek thans niet gekregen, doch mijn gunstige eerste indruk heeft zich geducht versterkt. Het is werk van één die weet hoe hij zijn gedachten uitdrukken wil. Zoals ik reeds schreef: een buitengewoon goede reproductie. |
|