Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermdMuziekvereenigingGa naar voetnoot405
| |
[pagina 811]
| |
gelukkiger dan de vorige maal. Speciaal de pianosoliste, mejuffrouw Tjakien Frijling, speelde haar deel dapper en volmaakt goed van opvatting, beschaafd van toon en ritmisch precies. Ik wil, liever dan iets over het opusculum te schrijven, mij met een klein pleizier herinneren dat toentertijd (1916) Bernard Wagenaar, die thans violist in the New York Philharmonic Society is, zijn oudere broer Arnold Wagenaar en ik een soort weddingschap aangingen, in verband met een meerdelig werk voor strijkorkest en piano. We produceerden alle drie een compositie, die we naderhand onderling aan elkander opdroegen; Bernard schreef een driedelige Serenade (dat werd een van zijn vlotste werken); Arnold een meerdelige Suite, die all'antico begon, een melodisch heel sterk Air en een harmonisch interessant Menuet bevatte; ikzelf componeerde dit Divertimento. Arnolds Suite werd hier in Utrecht nog niet gespeeld, meen ik. De Serenade van Bernard werd, evenals dit Divertimento, voor de eerste maal door Veermans orkestvereniging uitgevoerd. Thans heeft de heer Veerman het stof van zeven jaren van een der drie niemendalletjes afgeblazen; wellicht vat hij het plan op de beide andere blaadjes van het trifoliumGa naar voetnoot407 ook eens uit het herbarium te halen. Ik zou met veel plezier die Suite en die Serenade nog eens horen; didactische kwaliteiten hebben zij ongetwijfeld ook. |
|