Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 809]
| |
Tivoli-concert
| |
[pagina 810]
| |
Milhaud geschreven zou kunnen hebben. Het zijn twee werelden, Rio de Janeiro en Zürich liggen dichter bij elkaar. Honegger is een bewonderenswaardig componist en men kan, terugdenkende aan deze waarlijk wel Zomerse muziek, nog zeer bijzondere dingen van hem verwachten. De derde, meest importante noviteit was Debussy's Marche écossaise sur un thème populaire - een werk van 1891, een jaar ouder dan de Prélude à l'après-midi d'un faune. Geïnspireerde, betoverende muziek van het begin tot het einde. Voluit een chef d'oeuvre, volmaakt origineel; ontworpen vanuit de meest suprême redelijkheid, gerealiseerd met een meesterlijk inzicht. Deze kleine Marche écossaise, die herinneringen oproept aan de meest turbulente feestelijkheden, aan onbeschrijfelijke eenzaamheden zonder een seconde in een marsdreun te vervallen (hoe wordt een zeer grote beweging gesuggereerd met een enkel pizzicato van een paar contrabassen!) verdient even bekend en even geliefd te worden als de Prélude of als de Nocturnes. Cornelis moet het werk op de programma's houden. Vóór de pauze gingen nog de drie stukken uit Mendelssohns Sommernachtstraum-muziek. Speciaal het Scherzo (het beste stuk!) klonk uitmuntend. Er werd trouwens de hele avond gelukkig gemusiceerd. |
|