Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermdAbonnementsconcert - Alexander Schmuller
| |
[pagina 755]
| |
delijke geraas, die speelde voor een niet tot rust komend, verontwaardigd publiek. Saint-Saëns' Introduction et rondo capriccioso begon te klinken, te toveren, en toen was het juist afgelopen. Dit moet veranderen, en radicaal. Het is te dwaas en wij maken het ‘muzikale’ Utrecht tot een aanfluiting voor vreemdelingen, buitenlandse solisten, die wij dwingen te concurreren met een Partij-met-Strijk of een repeterend koor. Het kan veranderen. Primo: geen concerten meer, dit seizoen, op vrijdagavonden. (Ik vernam dat Toonkunst die belendende en welluidende zaal voor het hele seizoen gereserveerd heeft. Dat weet men alvast voor het volgend jaar.) Secundo: timmerlustige lieden en welbespraakte kelners een weinig meer op de achtergrond houden. Tegen kwart voor negen, tegen de pauze, is het altijd wel een gezellig huiselijk getik van de koffiekopjes die klaargezet worden, maar dáárvoor gaan we nu toch eigenlijk niet naar concerten... Het is overigens een kwestie van deuren dichthouden. Dit alles kan veranderen en het moet veranderen. En het lijkt mij noodzakelijk om thans de aandacht te vestigen op de tekortkomingen van onze kleine concertzaal. De administrateur van het Gebouw is gewis een gewetensvol man, wie dit soort zaken ter harte gaan. Dat men zich dit dan aantrekke: zó concerten arrangeren is een absurditeit. Als het nu eenmaal blijkt dat het Gebouw na die verbouwing nog niet geruisloos is (en dat is me nu al vijf keer gebleken), dan gaat het niet aan zich tevreden te stellen met een hoop op volgende seizoenen. De opgave is: van dit lopende seizoen nog zoveel mogelijk goeds te maken. Als alle bedienende personen uit het Gebouw hun best wilden doen, dan waren we al een heel eind. Wij bidden om stilte, stilte. Alexander Schmuller speelde alzo onder de meest dwaze gesternten en het feit dat zijn vioolspel, gisteravond, mij niettegenstaande de zo-even geschetste tegenheden nog zo diep geïmpressioneerd heeft, lijkt mij geen geringe verdienste. Zoals gezegd: pas Saint-Saëns scheen mij helemaal los, doch ook in Bachs Partita deed de heer Schmuller fameuze dingen. Mij onbekend was een ballade van Kryzjanovski,Ga naar voetnoot294 doch het is, achteraf, niet die onbekendheid die mij dat stuk nooit zal doen beminnen. Wat algemeen gangbaar dramatisch. Veel g-snaar; zeer geslaagde vioolmuziek. |
|