Het papieren gevaar. Verzamelde geschriften (1917-1947) (3 delen)
(2011)–Willem Pijper– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 738]
| |
Het Wagenaar-feest
| |
[pagina 739]
| |
Het Strijkje dat de receptie in de foyer zou opluisteren, na elven, met veel overleg was in scène gezet. Wagenaars Avondfeest lijkt, na enige audities, niet sterker, niet persoonlijker of suggestiever dan zijn Saul en David. Dit symfonische gedicht is wél een van Wagenaars meest overtuigende composities. Het is concies en het klinkt voortreffelijk. De componist Emile Enthoven roept associaties op aan de koopman Barend Diamant, uit het derde bedrijf van Schürmanns onsterfelijke Violiers. Het is zo helemaal dezelfde techniek: ‘Het was een echt koetje en een echt vijfstel!... echt Delfts hoor je mij niet zeggen, Mark!’...Ga naar voetnoot266 Zoals ik boven reeds schreef: kritiseren we dit koetje en dat vijfstel niet, vandaag. De componiste Appeldoorn roept vooralsnog geen associaties op. Over niets kan men niet schrijven. Maar het is wel zeer de vraag of de anonieme inleider van het programma van gisteren, die deed afdrukken: ‘Het werk van zijn leerlingen Emile Enthoven en Dina Appeldoorn legt getuigenis af van hetgeen Wagenaar als pedagoog betekent’ - het is zeer de vraag, zeg ik, of deze inleider de stukjes van E. en A. gehoord had, toen hij dat artikeltje schreef. Ik hoop, onder ons, van niet. Waarlijk, de Piet Hein-rapsodieGa naar voetnoot267 lijkt er een meesterwerk naast! Ten besluite. Het lijkt mij juist om naar aanleiding van mevrouw Veermans reproductie van het Vierde concert van Beethoven voor de laatste maal het programma te citeren: ‘Dat mevrouw Veerman vanavond opnieuw van haar gaven als pianiste wil doen genieten, stempelt dit concert tot een specifiek Utrechtse gebeurtenis waarin allen zich verheugen!’ Haar reproductie van het tweede deel behoorde tot de beste momenten van de avond. Het tempo van het eerste deel was wat breed, vond ik. En het concert begon met de Derde Leonore. |
|